خلاصة:
زمینه و هدف: محیط یک عنصر ضروری برای تحول انسان است و کودکان بیشتر از سایر گروههای سنی تحت تأثیر محیط قرار دارند. با توجه به اهمیت تحول حرکتی و اجتماعی کودکان و نوع روش تدریس بر ابعاد و جنبه های مختلف تحول، پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیرروش تدریس تکلیفی و اکتشافی در فضای آزاد بر تحول حرکتی و اجتماعی کودکان پیشدبستانی انجام شد.
روش: این پژوهش از نوع شبهآزمایشی و با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه گواه بود. نمونه مورد مطالعه شامل 45 نفر از کودکان دختر و پسر در دامنه سنی 6-4 ساله شهر تبریز در سال 1397 بودند که به شیوۀ نمونهگیری هدفمند انتخاب شده و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و یک گروه گواه جایدهی شدند.گروههای آزمایش به مدت 12 جلسۀ 4 ساعته تحت مداخله قرار گرفتند، در حالی که گروه گواه این مداخله را دریافت نکرد. متغیرهای وابسته با استفاده از آزمون تحول حرکتی پی بادی (1983) و ماتریس مشاهده مهارتهای اجتماعی (واکر،کالوین و رامسی، 1995) در مراحل پیشآزمون و پسآزمون در هر دو گروه آزمایش و گواه، اندازهگیری شدند. بهمنظور تجزیهوتحلیل دادهها از آزمون آماری تحلیل کوواریانس تکمتغیری استفاده شد.
یافتهها: نتایج تحلیل دادهها نشان داد که استفاده از روش تدریس اکتشافی منجر به بهبود مهارت های درشت (22/34=F)، ظریف (47/70=F)، و تحول اجتماعی (76/70=F) دختران و پسران پیشدبستانی شده است (0/05≥P).
نتیجهگیری: بر اساس یافتههای این پژوهش میتوان استنباط کرد که سبک آموزش و محیط اطراف کودکان، نقش مهمی در تحول آنها داشته و هر چقدر این محیط غنیتر و با تأکید بر روی آورد آموزشی اکتشافی در محیط طبیعی باشد، این تأثیرگذاری بهمراتب بیشتر بوده و باعث بهبود تحول حرکتی و اجتماعی کودکان میشود.
Background and Purpose: The environment is an essential element for human development, and children are more affected by the environment other than age groups. Considering the importance of children's motor and social development and the type of teaching method on different aspects of development,, the present study was conducted to investigate the effect of task and exploratory teaching methods in outdoor space on motor and social development of pre-school children.
Method: This research was semi-experimental with pre-test and post-test design and control group. The sample study consisted of 45 girls and boys aged 4-6 years old in Tabriz in 2018 that selected by purposeful sampling method and randomly assigned into two experimental and one control groups. Experimental groups received intervention in 12 sessions of 4 hours, while the control group did not receive the intervention. The dependent variables were measured using the Peabody Motor Development Test (1983) and the Social Skills Observation Matrix (Walker, Calvin & Ramsay, 1995). To analyze the data, covariance analysis was used.
Results: The results showed that the use of exploratory teaching method led to improvement of the gross (F= 22/34), fine (F= 47/70) and social development (F= 76/70) of pre-school girls and boys (P≤0.05).
Conclusion: According to research findings, it can be concluded that the educational method and living environment play an important role in their development, and if the environment is richer and focuses on exploratory learning in the natural environment, this impact is greater and will improve children's motor and social development.