خلاصة:
مقدمه: هدف از این پژوهش، بررسی نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات در مدیریت منابع انسانی و ارتقای عملکرد شبکههای دامپزشکی استان گیلان است.
روش پژوهش: به این منظور 175 نفر از کارکنان ارشد و مدیران شبکههای دامپزشکی استان گیلان انتخاب شدند. جمعاوری دادهها توسط پرسشنامه استاندارد یونیس و همکاران (2018) صورت گرفت. ارزیابی و تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از مدل معادلات ساختاری SEM و با استفاده از نرمافزارهای SPSS و Smart PLS نسخه 3 انجام پذیرفت.
یافتهها: مطابق با نتایج میزان تأثیر استفاده از فنـاوری اطلاعات و ارتباطات بر مدیریت منابع انسانی، 4/72 و ضریب تأثیر مدیریت منابع انسانی بـر کارآفرینی، 2/89 میباشـد که با توجه به این که آماری تی بزرگتر از 1/96 است، معنادار میباشد. پس نقش میانجی متغیر مدیریت منابع انسانی در تأثیرگذاری استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات بر کارآفرینی سازمانی تأیید میشود. همچنینمیزان تأثیر پذیرش فناوری اطلاعات و ارتباطات بر مدیریت منابع انسانی، 3/6 و ضریب تأثیر مدیریت منابع انسانی بر کارآفرینی، 2/89 میباشد، بنابراین نقش میانجی متغیر مدیریت منابع انسانی در تأثیرگذاری پذیرش فناوری اطلاعات و ارتباطات بـر کارآفرینی سازمانی تأییـد میشـود.
نتیجهگیری: پذیرش ICT به تنهایی نمیتواند بر کارآفرینی سازمانی و عملکرد تاثیرگذار باشد و درصورتی ICT میتواند به عنوان یک مزیت رقابتی پایدار تاثیرگذار باشد که کارکنان آن را از راه ابزاری بشناسند و در فرآیندهای سازمان به کارگیرند.
Introduction: The purpose of this study was to investigate the role of information and communication technology in human resource management and improving the performance of veterinary networks in Gilan province. Methods: For this purpose, 175 senior staff and managers of veterinary networks of Gilan province were selected. The data were collected by standard questionnaire of Yunis et al. 2018. Data were evaluated using SPSS software and Smart PLS version 3 and SEM structural equation modeling. Results: According to the results, the effect of using information and communication technology on human resource management is 4.72 and the coefficient of impact of human resource management on entrepreneurship is 2.89, which is significant considering that the statistical T is greater than 1.96. The mediating role of variable human resource management in influencing the use of information and communication technology in organizational entrepreneurship is thus confirmed. Also, the degree of impact of information and communication technology acceptance on human resource management is 3.6 and the coefficient of impact of human resource management on entrepreneurship is 2.89. Thus, the mediating role of variable human resource management in influencing the acceptance of information and communication technology in organizational entrepreneurship is confirmed. Conclusion: Acceptance of ICT alone cannot affect organizational entrepreneurship and performance, and that ICT can be seen as an enduring competitive advantage that employees recognize as a tool and employ in organizational processes.