خلاصة:
کتاب راهنمای نگارش تحلیل فیلم، شرحی از چگونگی تحلیل فیلم است و به زعم کتاب، ارتباط تنگاتنگ میان اندیشیدن دربارهی فیلم و نحوهی نوشتن در مورد آن اساس آن را تشکیل میدهد. برای رسیدن به این هدف، نویسنده به تعریف اصطلاحات و مفاهیم تخصصی سینما همچون میزانسن، روایت، زاویهی دید و همچنین رویکردهای تحلیل فیلم که آنها را بر اساس تاریخ سینما، سینمای ملی، سینمای ژانر، مؤلفگرایی، فرمالیسم و ایدئولوژی میداند، میپردازد. برای تحلیل و نقد، نیاز به داشتن چارچوبی نظری و دستگاه فکری است که بر مبنای آن تحلیل به انجام رسد؛ اما رویکردهای گفته شده در کتاب، عمدهترین رویکردها برای تحلیل فیلم نیستند بلکه تعدادی از آنها هستند و درضمن رویکردهایی مانند فرمالیسم و رویکرد مربوط به ایدئولوژی فاقد مبنای نظری درخور است؛ بهویژه رویکرد فرمالیسم که در کتاب با ساختارگرایی یکسان انگاشته شدهاست. ماحصل چنین کاربرد محدودی از رویکردهای تحلیل فیلم، نقد فیلم نخواهد بود، بلکه به توصیف و تبیین فیلم خواهد انجامید.
The book, A Short Guide to Writing about Film, is a description of how to analyze movies, and closely linked to thinking about film and writing about it. To achieve this goal, the author focuses on defining the terminology and professional concepts of cinema and movie analysis approaches. For analysis and critique, it is necessary to have theoretical plan for analyzing; but the described approaches in this book, are not the main movie analysis approaches, and for instance, approaches like formalism and ideology lack a theoretical basis; especially in this book, formalism is considered the same as structuralism.
ملخص الجهاز:
مقدمه نوشتن متن تحلیلی درباره ی فیلم نیاز به چارچوب نظری دارد و رویکردهـای تحلیـل فـیلم ، چه آن ها که صرفاً به عناصر درونی فیلم توجه میکنند مانند ساختارهای سینمایی، فرمالیسـم و نشانه شناسی و چه آن ها که میان رشته ای هسـتند ماننـد رویکـرد جامعـه شـناختی، تحلیـل تاریخی، رویکرد مطالعات فرهنگی و بررسی امور ایدئولوژیک در سینما ابزار مناسـب بـرای این کار را فراهم میکنند.
اثـر ٢٨٨ صـفحه اسـت که پس از مقدمـه ی متـرجم ، دربـاره ی نویسـنده و پیشـگفتار بـه ترتیـب شـامل فصـل اول (نوشتن درباره ی فیلم )، فصل دوم (تفکر، آمادگی برای تماشای فیلم و آغاز نوشتن دربـاره ی آن )، فصل سوم (اصطلاحات و موضوعات مربوط به تحلیـل فـیلم و نوشـتن دربـاره ی آن )، فصل چهارم (شش رویکرد نوشتن درباره ی فـیلم )، فصـل پـنجم (سـبک و سـاختار مـتن )، فصل ششم (پژوهش سینمایی)، فصل هفتم (ساختار پـیش نـویس )، منـابع پیشـنهادی بـرای مطالعه ی بـیش تـر، اصـطلاح نامـه و واژه نامـه اسـت .
در صفحه ی ٥ کتاب خط اول Essay Film را مترجم «فیلمِ تحلیل منظر» ترجمـه کـرده اسـت کـه بهتر بود با توجه به رواج اصطلاحِ «فیلم مقاله »، این عبارت را بـه کـار مـیبـرد.
هـم چنـین در صفحه ی ٣١ نیز ذیل عنوان «مقاله ی تحلیلی»، چنین اشتباهی تکرار شده و «مقاله ی تحلیلـی» باید به «مقاله ی انتقادی » و «نقدِ فیلم » در سـطر اول ذیـل همـین عنـوان بـه «بررسـی فـیلم » تغییر کند.
بر این اساس قلب تپنده ی کتاب که راهنمـای نگـارش تحلیـل فـیلم اسـت ؛ سـوای قواعد نگارشی و نحوی کـه در کتـاب بـه خـوبی بیـان شـده انـد، بیـان دقیـق رویکردهـای تحلیلی است .