خلاصة:
هدف: آسیب شناسی پژوهش در رشته علم اطلاعات و دانش شناسی از منظر متخصصان دانشگاهی هدف تحقیق حاضر است. روش: این پژوهش با رویکرد کیفی و با استفاده از نظریه پردازی زمینه ای انجام شد. ابزار گردآوری داده ها، مصاحبه عمیق و نیمه ساختاریافته بود و تجزیه وتحلیل و کدگذاری داده ها طی سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی، با استفاده از نرم افزار تحلیل داده های کیفی MAXQDA 10انجام شد. جامعه پژوهش را اعضای کمیته برنامه ریزی علم اطلاعات و دانش شناسی ،و صاحبنظرا ن دانشگاه تشکیل دادندکه با روش نمونه گیری هدفمند ترکیبی تعداد 13 نفر به عنوا ن حجم نمونه انتخاب شدند. یافته ها: 405 مفهوم در مرحله کدگذاری باز در46 مقوله فرعی و 25 مقوله اصلی انتخاب و دسته بندی شد. در شرایط زمینه ای 34 مفهوم و 5 مقوله فرعی و 3 مقوله اصلی ؛ در شرایط علی 89 مفهوم و15مقوله فرعی و 5 مقوله اصلی ؛درشرایط مداخله گر 142 مفهوم و 13 مقوله فرعی و 9مقوله اصلی؛ در راهبردها 114 مفهوم و 8 مقوله فرعی و 4 مقوله اصلی ؛ و در پیامدها 26 مفهوم و 5مقوله فرعی و 4 مقوله اصلی استخراج شد. اصالت اثر: عوامل موثردر"آسیب شناسی پژوهش" در این تحقیق شناسایی وتحلیل شد و در قالب یک الگو ارایه گردید.
Objective: To identify the factors for the pathology of research in the field of library and information science from the perspective of field specialists. Methodology: This is a qualitative research. Deep and semi-structured interviews were conducted to collect information with 13 knowledge and science experts selected by mixed or mixed purpose sampling. To analyze the data, using the underlying theorizing in three stages, the topics were raised, codified and categorized. Results: 405 concepts from open coding stage were selected and categorized in 46 sub categories and 25 main categories in the coding stage. The underlying conditions are 34 concepts and 5 sub categories and 3 main categories, the original conditions 89 concepts and 15 sub categories and 5 main categories, and interfering 142 concepts and 13 sub categories and 9 main categories, and strategies with 114 concepts and 8 sub categories and 4 Major categories, outcomes with 26 concepts and 4 sub categories and 3 main categories. Originality: The field of library and information science requires the movement towards the pathology of research, which according to this model, identifies the central phenomenon of "pathology of research" and develops its paradigm model.
ملخص الجهاز:
در نظام آموزشي رشته علم اطلاعات و دانش شناسي سه وجه وجود دارد؛ نخست مباني نظري به اعتبار وجهه آموزش عالي(و البته نيز به اعتباربخشي از چهارچوب حرفه )، و دوم تعلقات حرفه اي، ازآن رو که قرار اســـت در کتابخانه ها و مراکز اطلاع رســـاني متفاوت با مخاطبان مختلف و متنوع به کار بپردازند، و سوم مهارت هاي لازم براي استفاده از منابع و ابزارها و فناوريهاي مربوط به انجام بهينه وظايف حرفه اي اســـت .
بهاردوج ٢(٢٠١٧) فعاليت هاي پژوهشي کتابداري و اطلاع رساني مؤ سسات آموزش عالي هند را بررسي کرده است که مهم ترين چالش را ، که سازمان هاي مالي و دانشگاه ها نياز به تشويق کردن متخ صصان کتابداري و اطلاع رساني براي پيش قدم شـدن در امر تحقيقات و انتشــار دارند و در همين موضـوع زارعي و فاميل روحاني(١٣٨٨) به بررســي وضعيت تحقيقات اعضاي هيئت علمي دانشگاه ها آزاد اسلامي منطقه پنج و شناسايي مشکلات آن ها در توليد اطلاعات علمي ميپردازند که مشکلات اعضاي هيئت علمي را در سه مقوله کلي دسته بندي نمود: الف .
به منظور تدوين عوامل پژوهش در رشته علم اطلاعات و دانش شناسي با استفاده از روش نظريه پردازي زمينه اي، مصاحبه هايي ابتدا با اعضاي کميته برنامه ريزي علم اطلاعات و دانش شناسي که ٨ عضو بودند انجام شد و اين گروه افراد ديگري را براي اطلاعات بيشتر نظير مديران گروه هاي دانشگاه هاي مختلف (دانشگاه آزاد، _______________________________________________________________ 1 Grounded theory 112 غيرانتفاعي، پيام نور، علمي و کاربردي)واستادان پيشکسوت را معرفي کردند.