خلاصة:
انتشار رمان «در جستجوی زمان از دست رفته» توسط مارسل پروست، رمان «زیارت» از بانو دوروتی ریچاردسون، داستان «چهرة مرد هنرمند در جوانی» و به ویژه رمان «اولیس» توسط جیمز جویس در سالهای 1922-1913 به مثابة پیدایش نخستین نمونه های جدّی «جریان سیّال ذهن» به شمار میرود. برخی شاخص های بنیادین جریان سیّال ذهن در ادبیات عربی، دارای دیرینهای دور است که بهزعم نگارنده از متون کلاسیک مانند «حی بن یقظان» ابنسینا، «حی بن یقظان» ابن طفیل، «رسالة الغفران» ابوالعلاء معری-که به بیان طه ندا متأثر از ارداویرافنامه فارسی پدید آمده است و همچنین در «توابع و زوابع» ابن شُهید اندلسی آغاز شده و تا امروز در متنهای داستانی جبران خلیل جبران، چکامه های سرایندگان مکتب تمّوز و در شعرهای داستانی ادونیس و به ویژه در قصاید کلیّة او ادامه یافته است. این جستار بر بنیاد توصیف و تحلیلِ مبتنی بر نقد روانشناختی و در پی شناسایی و کشف نشانه های روشن جریان سیّال ذهن در پیشرفته ترین و پیچیده ترین گونة شعری معاصر عربی یعنی «قصیدة کلیه» ادونیس میباشد. یافته های حاصل از این پژوهش حکایت از آن دارد که ویژگیهای بنیادین جریان سیّال ذهن مانند تکگویی درونی، حدیث نفس، فوران دادههای ذهن، پیچیدگی و نمادپردازی تا سرحدّ ابهام، نوسازههای زبانی، باهمآیی زمانها، و.... در «قصاید کلیّة» ادونیس در جایگاه نمونة ناب متون عرفانیِ سمبولیکِ سوررئال به روشنی قابل بازیابی است؛ همچنین ردّپای باورهای جیمز جویس، مارسل پروست و ویرجینیا وولف دربارة زمان و خاطرات در گفتارهای ادونیس، نظریه پرداز قصیدة کلیه به وضوح دیده میشود.
Extended Abstract
Introduction
The fundamental indices of stream of consciousness in Arabic literature stretch back to a long time ago and appear to have been originated from a number of classic texts including “Hayy ibn Yaqdhan” by Avicenna, “Hayy ibn Yaqdhan” by Ibn Tufail, “Resalat Al-Ghufran” by Al-Maʿarri, and “Tawaba’a o Zavaba’a” by Ibn Shuhaid Andelosi. They have continued to date in novels written by Taha Hussain, Taqfiq Hakim, and Najib Mahfouz as well as stories by Gibran Khalil Gibran, poems by the poets of the Tammuz School, and fictional poems by Adonis, particularly in his “Qasayad Kolliyah”.
The main purpose of the study was to examine inquiries and research on reading poetic manifestations of stream of consciousness in Arabic literature along with the lack of research-based papers on the subject. In fact, research on stream of consciousness in the Arabic literature did not seek to detect and retrieve the signs of the stream within the contexts of philosophy and psychology in most instances; these inquiries solely sufficed with contrasting a certain number of formal indices of the stream with texts of contemporary stories. Accordingly, it was considered necessary to conduct this study due to the absence of an academic or general inquiry on retrieving the signs of stream of consciousness in Arabic contemporary poetry, particularly Adonis’ “Qasidah Kolliyah”.
Theoretical Framework
Initially, the present study attempts to explore origins and foundations of stream of consciousness in the West; to this end, first the history of the orientation towards mental reflection in the West’s fictional literature is represented. Then, the origins of the stream of consciousness method in the 20th century are provided in two dimensions including psychological and philosophical aspects, respectively. Next, the fundamental indices of stream of consciousness are presented in brief. As a conclusion, it is attempted to retrieve the theoretic emergence and the main constructs of stream of consciousness within the modern theory of contemporary Arabic poetry, i.e., Adonis’ “Qasidah Kolliyah”.
Method
The present study attempts to recognize and uncover the clear signs of stream of consciousness in the most advanced and complex type of contemporary Arabic poetry, that is Adonis’ “Qasidah Kolliyah” based on description and analysis according to psychological criticism. Through retrieving the prominent constructs of stream of consciousness in Adonis’ “Qasidah Kolliyah”, this study seeks to provide answers to the following questions:
Given the emergence of stream of consciousness indices in contemporary Arabic fiction, from which type of Arabic modern poetry can the clear manifestation of the stream be retrieved?
What are the most prominent indices of stream of consciousness manifested in modern types of poetry?
The most prominent hypotheses posed as responses to the previous questions include: 1. within the world of poetry, the theoretical foundations of “stream of consciousness” can be retrieved in the area of poetry with respect to “the new theorization of Arabic poetry”, i.e. “Qasidah Kolliyah” which is in line with contemporary Arabic fiction as well. 2. the most prominent constructs and indices of stream of consciousness are clearly manifested in Adonis’ “Qasidah Kolliyah” including expression, text, plot, music, language as ambiguity and rhetorical devices, time and narrative.
Results and Discussion
According to the present study, “stream of consciousness” can be explained as a mental strip containing what is said and unsaid by the mind that are set free from the lawful, linear path of the real life; it passes through every barrier against the reckless storm of the unconscious mind. It also passes through the Aristotelian concept of time and his triple unities within the infinite river of time, sweeping over all types of calendars; similar to a flood that washes away everything in its path, consciousness is a narrative formed by moments, hours, days, months and seasons in the form of poetry and prose at a short, yet watchful moment using an ambiguous expression while employing a writing style linked to the unconscious. Accordingly, restricting such a mental stream when writing a “story” is a considerable disgrace towards figures such as Adonis who had stepped into this river where fresh waters pass through at every second.
Conclusion
Given the results, Adonis’ “Qasidah Kolliyah” is the first and purest example of the use of stream of consciousness in Arabic poetry, whether classic or contemporary; this was observed particularly in the third poetic section as a coherent whole and a conflicted diary in terms of new linguistic structures, integration of various types of soliloquy, collocations and interference between time and place, mentioning the future and particularly the constant presence of the mental stream to observe and uncover within the dream world and the unconscious. This has also been proved by the style of writing as well as how punctuation marks are use across this work of poetry. Moreover, the footprints of James Joyce, Marcel Proust and Virginia Woolf’s beliefs regarding time and memories can clearly be observed in Adonis’ “Qasidah Kolliyah”.
ملخص الجهاز:
(ادونیس ،١٩٩٦:ج ٣ ١٣٣-٨٥،٢٨٣-٢٥٧، ٣٩٧-٣٨٧) نگارندٔە متن حاضــر پس از بازبینی شــاکلۀ ظاهری و خوانش پیوســته و مکرّر ســروده های سومین نگارٔە شعری ادونیس به این باور رسیده است که شاعر در سراسر این اثر ٥٧٤ صفحه ای مبتنی بر جریان ســّیال ذهن ، قصــاید کلّیۀ خویش را پس از بارها و بارها بازنگری به مثابۀ دفتر خاطراتی آشـفته و مغشـوش تنظیم نموده اسـت که جریان سـّیال ذهن ، زبان وحی و شـهود و دانش گسـترده و آگاهی مثال زدنی پدیدآور در گسـترٔە عرفان و تصوّف ، آن را در سطحی فراتر از زمـان و برکنـار از مکـان و بـدون درنظر گرفتن مخـاطـب معهود و بـا بیاعتنایی به پیرنگ ارسـطویی به عنوان یک شعر-نگاره یا آمیزٔە شعر و نثر نسبتا طولانی و پیشرفته و بی بدیل سّیال ذهن مطرح مینماید که بر تارک شـعر معاصر عربی برای همیشه خواهد درخشید و خوانندگان متفاوت ، امکان خوانش های مکرر آن و برداشـت های متفاوت از متن های آن را خواهند داشت ؛ این نگارٔە شـعری سـّیال به ویژه در چکامه های بلندی مانند «حسـد»٬ «سـیمیاء»٬ «برزخ »، «شـهوة تتقدّم فی خرائط المادّة » و به ویژه در قصــیدٔە «فی حضــــــن أبحدیة ثانیة » -چنان که نام گزینی مبهم ، مجهول و معّلق این متن ها نشان میدهد- با تعابیر و ساختاری که نشان از مکاشفۀ او و سیرش در عوالم رؤیا و شــهود دارد، به آفرینش گونۀ پیشــرفته ای از جریان ســّیال ذهن دســت یازیده اسـت با ارائۀ تقسـیم بندیهای داخلی بسـیار تودرتو و مرکّب از حروف عربی، حروف یونانی، حروف ابجدی در کنار اعداد به شکل همزمان و با ترسیم آگاهانۀ اشکالی گنگ ، مبهم و نمادین (رجوع شود به تصویر صفحه) قصـاید، جریان نوشتار سّیال ذهن را با گزینش عناوین فرعی دیگری شامل «أبواب »، «خلوات »، «مکاشـفات »، «مشـاهدات »، «طلسـمات » و «شـطَحات »(همان :٥٦٨ -٥٤١) و با کاربست آگاهانۀ زبانی فراپیچیده ، جادویی و مرموز و سرشار از نماد و اسطوره و با تغییر پیوستۀ روایت و غائب فرض کردن مخـاطـب به روشـــنی پیش روی مخاطب قرار داده اســـت که این امر را نه تنها نامگذاری سـومین نگارٔە شعری او یعنی «مفرد بصیغۀ الجمع » بلکه عناوین قصاید این نگاره نیز از آغاز تا فرجام نشان میدهند؛ عناوینی مانند «أرواد یا أمیرة الوهم »٬ «مرثیة الأیام الحاضرة »٬ «مرثیة القرن الأّول »٬ «أقالیم اللیل و النهار»٬ «فصل الححر»٬ «فصل المواقف » و....