خلاصة:
هدف پژوهش حاضر ارائة مدل عوامل مؤثر در شکلگیری دانش ضروری برای دبیران در تلفیق فناوری است. پژوهش حاضر از منظر هدف کاربردی و از نظر روش گردآوری توصیفی- همبستگی است. جامعة آماری پژوهش دبیران مقطع متوسطة شهر شیراز در سال تحصیلی 93 -94 است که تعداد آنها 5824 نفر (زن و مرد) بود. براساس فرمول کوکران، 255 نفر با روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامههای ساهین (2011)، چای و همکاران (2011)، نیدرهاوزر و پرکمن (2008)، و چنن- موران و ولفولک هوی (2001) بود. برای آزمون فرضیههای پژوهش مدلسازی معادلات ساختاری استفاده گردید. یافتهها نشان داد بین همة حوزههای دانش محتوایی تربیتی فناوری همبستگی مثبت و معنادار وجود دارد و دانش محتوا، دانش تربیتی، دانش محتوای فناوری، دانش تربیتی فناوری، دانش محتوای تربیتی بر دانش محتوایی تربیتی فناوری (دانش ضروریِ معلم) اثر مستقیم دارند. علاوه بر این، دانش فناوری، دانش محتوا و دانش تربیتی به طریق غیرمستقیم بر دانش محتوایی تربیتی فناوری تأثیر دارند و بیشترین اثر کل مربوط به دانش محتواست.
The purpose of this study is presenting a causal model of factors affecting the formation of the knowledge required by high school teachers in technology integration. In terms of objectives, this study is an applied research and in terms of method of collecting and analyzing data it is a descriptive and correlational research. The participants were 255 high school teachers in Shiraz city (based on Cochran Formula) who were selected through stratified random and cluster sampling method among 5824 in service teachers in Shiraz in 1393-1394. This study employed a combination of instruments to collect data: the Technological Pedagogical Content Knowledge (TPACK) instrument developed and validated by Sahin (2011) for evaluating CK, PK, PCK, and TCK and Chai, et al. (2011) questionnaire for assessing TK, TPK and TPACK, the Intrapersonal Technology Integration Scale (ITIS) instrument developed and validated by Niederhauser and Perkmen (2008); the Teachers’ Sense of Self- Efficacy Scale instrument developed and validated by Tschannen-Moran and Woolfolk Hoy (2001). The path analysis was used to examine the research hypotheses. Findings showed that significant positive correlations exist between the TPACK constructs. CK and PK had direct and indirect effects on TPACK, while TK had only indirect effect on TPACK. Content Knowledge had the greatest total effect on TPACK.
ملخص الجهاز:
1. Epistemology براساس نتايج پژوهش ها، تصميم معلم براي تلفيق فناوري در کلاس درس تحت تأثير عوامل درون فردي مثل انگيزه ، علاقه ، باورهاي خودکارآمدي ، جهت گيري هدف و انتظار نتيجه قرار مي گيرد (نيدرهاوزر و پرکمن ١، ٢٠٠٨؛ استيوارت ٢، ٢٠١٢)، و شايد مهم ترين عامل در تدريس ، باورهاي خودکارآمدي معلم باشد که از دهۀ ١٩٦٠ مدنظر قرار گرفته است .
بنابراين ، با توجه به نقش فناوري و شکافي که در درک چگونگي به کارگيري فناوري در تدريس و يادگيري وجود دارد، همچنين ، با توجه به موانع موجود براي معلمان در به کارگيري فناوري ، ضرورت توجه به چارچوب دانش محتوايي تربيتي فناوري و عوامل درون فردي و باورهاي خودکارآمدي معلم نسبت به تلفيق فناوري در اين پژوهش مشخص ميشود.
با توجه به اينکه اثر مستقيم عوامل درون فردي بر دانش ضروري براي معلم در اين پژوهش تأييد شده است ، بنابراين ، ميتوان نتيجه گرفت برنامه هاي آموزشي تربيت دبيران بايد طوري باشد که انگيزة آن ها را براي تدريس افزايش دهد، در آن ها علاقه مندي بيافريند و انتظار داشتن نتيجۀ موفقيت آميز را در آن ها تقويت کند و راهنماي آن ها در انتخاب و جهت گيري اهدافشان باشد که در نتيجۀ آن ، موجب افزايش دانش ضروري براي معلمان خواهد شد.
Modeling primary school pre-service teachers’ Technological Pedagogical Content Knowledge (TPACK) for meaningful learning with information and communication technology (ICT).
Interapersonal factors affecting technological pedagogical content knowledge in Oklahoma agricultural education teachers.