خلاصة:
هدف: مقالۀ حاضر، شناسایی و تحلیل مولفههای مدیر اثربخش فرهنگی از منظر قرآن کریم برای رسیدن به شبکۀ مضامین بود. روش: به منظور پاسخ به سوال اصلی پژوهش از روش تحلیل مضمون استفاده شد که پنج مضمون کلان با عناوین رهبری اثربخش، اقدامات مدیریت منابع انسانی مدیراثربخش، ویژگیهای مدیر اثربخش، وظایف مدیریتی مدیر اثربخش و توجه به یادگیری فردی، شناسایی شده است. حوزۀ پژوهش، کلیۀ آیات قرآن کریم بود. یافتهها: بر اساس رویکرد تحلیل مضمون تلاش شد مضامین مرتبط با مدیر اثربخش فرهنگی از آنها استخراج شود که پس از خوشهبندی، تلفیق و حذف کدهای مشترک؛ 231 مضمون کلیدی، 69 مضمون یکپارچهکنندۀ سطح دو، 19 مضمون یکپارچهکنندۀ سطح یک و پنج مضمون کلان به دست آمد. برای تبیین روایی تحقیق از رویکرد لینکولن و گوبا استفاده شد که نشان از روایی قابل قبول نتایج حاصل است. برای ارزیابی پایایی نیز از روش هولستی استفاده شد که بر مبنای آن، میزان پایایی محاسبهشده 911/ 0 و بالاتر از مقدار استاندارد 7/ 0 بود. نتیجهگیری: نتایج حاصل در قالب شبکۀ مضامین، تحلیل و منجر به تدوین مدل نهایی پژوهش شد.
Objectives:The aim of this study is the thematic analysis of an effective cultural manager’s components from Quran’s point of view. Method: There for, in order to the principal aim of study and method of thematic analysis, 5 general theme are recognized: effective leadership, human resources management practices of an effective manager, characteristics and traits of an effective manager, managerial functions of an effective manager and attention to self-learning. The domain of this study is the whole verses of Quran that has been tried to explore the contents related to an effective cultural manager among them. Results : Concepts from the translations and construes of these verses have been obtained which after clustering, integrating and omitting the common codes, 231 key themes, 69 integrator themes of level 2, 19 integrator themes of level1 and 5 macro themes have been obtained. In order to checking the validity of this research, the method of Lincoln and Guba which are , the reliability of the research has been checked by the use of Holsti’s method. Conclusion : The results have been analyzed in the template of thematic network and caused to explore the final model of this study.
ملخص الجهاز:
روش: به منظور پاسخ به سؤال اصلي پژوهش از روش تحليل مضمون استفاده شد که پنج مضمون کلان با عناوين رهبري اثربخش ، اقدامات مديريت منابع انساني مديراثربخش ، ويژگيهاي مدير اثربخش ، وظايف مديريتي مدير اثربخش و توجه به يادگيري فردي، شناسايي شده است .
در پژوهش حاضر تلاش بر اين است تا مؤلفه هاي مدير اثربخش فرهنگي از منظر قرآن کريم بررسي شود.
براي رسيدن به اين منظور، بعد از مفهومشناسي و بررسي پيشينه ، سعي ميشود تا با تحليل آيات مديريتي در قرآن کريم ، مؤلفه هاي مدير اثربخش فرهنگي شناسايي و استخراج شود و مدلي از روابط بين اين مؤلفه ها ارائه شود.
از سوي ديگر، اثربخشي مديريتي براي مديران فرهنگي در جامعۀ اسلامي به عنوان يک خصوصيت مهم مدّ نظر است ؛ به طوري که بررسي اين مفهوم از ديدگاه قرآن کريم ، به دليل هادي بودن آيات قرآني، بسيار حائز اهميت است .
در اين تحقيق سعي شده است اثربخشي مديريتي از منظر قرآن کريم ، ارزيابي و مؤلفه ها و مضامين مرتبط ، در قالب شبکۀ مضامين استخراج شود.
بر اين اساس، مهم ترين هدف اين تحقيق ، شناسايي و تبيين مضامين مدير اثربخش فرهنگي از منظر قرآن کريم بر مبناي روش تحليل مضمون است و سؤال اصلي تحقيق عبارت است از اينکه : مضامين و مؤلفه هاي مديريت اثربخش و فرهنگي از نظر قرآن کريم کدامند؟ و اين مؤلفه ها و مضامين در قالب شبکۀ مضامين چگونه به يکديگر مرتبط شده و معنادار ميشوند؟ 1.