خلاصة:
هدف از پژوهش حاضر، ارائه مدل بهرهوری معلمان با رویکرد رفتار سازمانی مثبت است. با استفاده از روش پژوهش آمیخته (راهبرد کیفی: روش فراترکیب و دلفی فازی، و راهبرد کمّی: روش توصیفی ـ پیمایشی)، و با انتخاب 12 نفر از استادان گروه علوم تربیتی و مدیریت دانشگاههای سراسری، پیامنور، و آزاد اسلامی در مرحله دلفی فازی، و بررسی 384 معلم از مقاطع ابتدایی و متوسطه مدارس کشور، 3 مقوله، 4 زیرمقوله، 22 مفهوم، و 79 شاخص بهدست میآید. مدل بهدستآمده بر اساس سازه اصلی درونداد شامل سازههای فرعی عوامل شناختی و رفتاری، و سازه اصلی فرایند شامل برنامهریزی و آمادهسازی، ایجاد محیط یادگیری مناسب، آموزش، و ایفای مسئولیتهای حرفهای؛ و سازه اصلی برونداد شامل اثربخشی و کارایی، از لحاظ تحلیل عاملی تاییدی مرتبه دوم دارای برازندگی مناسبی هستند.
The purpose of this study is to present a model for teachers’ productivity with positive organizational behavior approach. The research method was mixed. In the qualitative strategy, meta-synthesis method and fuzzy Delphi were employed, and in the quantitative strategy, descriptive-survey method was used. At the fuzzy Delphi stage, 12 education and management faculty members of some state universities, Payame Noor University and Islamic Azad University and at the quantity side, a statistical sample of 384 primary and secondary school teachers were selected. Using the meta-synthesis method, 3 categories, 4 subcategories, 22 concepts and 79 indicators were identified. The model we obtained is founded on three main constructs: a. input construct, including cognitive an behavioral factors, b. process construct, including planning and deploying, creating appropriate learning environment, and c. output construct, including effectiveness and efficiency. In terms of confirmatory factor analysis, the second order has a good fit.
ملخص الجهاز:
کلیدواژهها: آموزش و پرورش، بهرهوری، رفتار سازمانی مثبت، معلمان، یاددهی-یادگیری Abstract The purpose of this study was to present a model of teacher productivity with positive organizational behavior approach.
Keywords: Education, Productivity, Positive Organizational Behavior, Teaching-Learning, Teachers دانشآموخته دکتری گروه مدیریت دولتی، واحد قزوين، دانشگاه آزاد اسلامي، قزوين، ايران: ehsan.
بر اساس تعریف جدید در این پژوهش با دیدگاه سیستمی، عوامل رفتار سازمانی مثبت (متغیرهای حالتگونه روانشناختی) به عنوان درونداد، عملکرد (رفتارهای مرتبط با وظیفه) به عنوان فرایندهای یاددهی-یادگیری، اثربخشی (میزان دستیابی به اهداف تعیینشده) و کارایی (استفاده بهینه از منابع) به عنوان برونداد 3 مدل بهرهوری معلمان در نظرگرفته میشوند.
سازمان توسعه همکاری اقتصادی 2 (2009)، عملکرد معلمان را به چهار حوزه عمده تقسیم میکند: برنامهریزی و آمادهسازی شامل ارائه دانش محتوای آموزشی و فن تعلیم و تربیت، ارائه دانش در مورد دانشآموزان، انتخاب اهداف آموزشی، طراحی آموزش منسجم، ارزیابی یادگیری دانشآموز؛ محیط کلاس درس شامل ایجاد یک محیط محترمانه و روابط دوستانه، بنا نهادن فرهنگ یادگیری، مدیریت رویههای کلاس درس، مدیریت رفتار دانشآموز و سازماندهی فضای فیزیکی؛ آموزش شامل ارتباط برقرار کردن بهطور روشن و صحیح، استفاده از تکنیکهای پرسش و بحث، درگیر Li Organization for Economic Co-operation and Development (OECD) کردن دانشآموزان در یادگیری، فراهم کردن بازخورد به دانشآموزان، انعطاف و مسئولیتپذیری؛ و مسئولیتهای حرفهای شامل تامل در تدریس، حفظ درست سوابق، برقراری ارتباط با خانوادهها، مشارکت با مدرسه و بخش، رشد و توسعه حرفهای، و نشان دادن حرفهای بودن (OECD, 2009).
چه چیزی: هدف این پژوهش شناسایی، مقولهبندی، و گروهبندی ابعاد و مولفههای بهرهوری معلمان با رویکرد رفتار سازمانی مثبت در وزارت آموزش و پرورش است.