خلاصة:
هدف از انجام تحقیق حاضر، تبیین مدل تاثیر فرهنگ سازمانی بر سرمایه اجتماعی مدیران و کارکنان وزارت ورزش و جوانان بود. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه مدیران و کارکنان وزارت ورزش و جوانان (900 نفر) بود که به صورت هدفمند انتخاب شدند و بر اساس جدول مورگان، 270 نفر از آنها به صورت تصادفی ساده گزینش و موردآزمون قرار گرفتند. نحوه گردآوری اطلاعات، توصیفی از نوع همبستگی و به طور مشخص مبتنی بر مدل معادلات ساختاری بود. ابزار تحقیق شامل «پرسشنامه محقق ساخته فرهنگ سازمانی» (دارای 33 گویه) و «پرسشنامه استاندارد سرمایه اجتماعی» ناهاپیت و گوشال (1998) (دارای 28 گویه) بود. از مدل معادلات ساختاری جهت بررسی رابطه فرهنگ سازمانی و سرمایه اجتماعی استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که فرهنگ سازمانی اثر مثبت معناداری بر ابعاد ساختاری، ارتباطی و شناختی سرمایه اجتماعی دارد. در نهایت میتوان گفت اگر مدیران وزارت ورزش و جوانان نسبت به تقویت فرهنگ سازمانی اقدام نمایند، میتوانند ضمن تقویت سرمایه اجتماعی در سازمانهای خود، بستر مناسبی را در جهت ایجاد همنوایی مشترک به وجود آورند که همین این عامل میتواند بر افزایش بهرهوری و کارایی کارکنان تاثیر مثبت داشته باشد.
The study is to represent a model to explain the impact of organizational culture on social capital among the managers and employees of Ministry of Sport and Youth. The study population in terms of quality and identifying the components of organizational culture includes the managers of aforementioned ministry which are chosen purposively. In the quantitative section, the population includes all the managers and employees (900 people) that 270 are selected as samples by simple random sampling according to Morgan table. |The research tools are a researcher-made questionnaire for organizational culture (33 items) and a Nahapiet and Ghoshal (1998) questionnaire (28 items) for social capital. The content validity of the questionnaire was verified by 10 sports management professors and the reliability of the questionnaire based on Cronbach's alpha for organizational culture and social capital was estimated to be 0. 86 and 0. 97, respectively. The SEM is utilized in order to investigate the causal relationship between organizational culture and social capital.
The results showed that organizational culture is of a significant positive effect on structural, communicational and cognitive aspects of social capital. Eventually it can be said that if the managers proceed to strengthen organizational culture, they could provide a joint conformity and this factor in turn can positively affect improving efficiency and productivity of employees.
ملخص الجهاز:
در نهایت میتوان گفت اگر مديران وزارت ورزش و جوانان نسبت به تقويت فرهنگ سازمانی اقدام نمايند، میتوانند ضمن تقويت سرمایه اجتماعی در سازمانهای خود، بستر مناسبي را در جهت ايجاد همنوايي مشترك به وجود آورند كه همین اين عامل میتواند بر افزايش بهرهوری و كارايي کارکنان تأثير مثبت داشته باشد.
به وسیله فرهنگ، بهسادگی میتوان ا Culture House et al Organizational Culture Bennett & Valdes Fang Baling Beugelsdijk & Noorderhaven Philip & McKeown را تسهیل کرد و جهتگیریهای جدید را در سازمان پایدار نمود.
بنابراین میتوان گفت سرمایه اجتماعی بهعنوان یک اصل محوری برا San Park & Hyun Kim Tseng Egan & Bartlett Cucu- Ciuhan & Guită- Alexandru Social Capital توسعه محسوب میشود.
همچنین، نتایج تحقیقات قاسمی و دوستی (1393) نشان داد که در مجموع بین فرهنگ سازمانی و سرمایه اجتماعی و نیز ابعاد آن (فرهنگ سازگاری، فرهنگ رسالتی، فرهنگ مشارکتی و فرهنگ تداوم) رابطه مثبتی معناداری وجود داشته و بر اساس ن Nahapiet & Ghoshal Structural capital Relational Capital Cognitive Capital Lazarova & Taylor Helms & Stern Landman چندگانه نیز مشخص شد که فرهنگ تداومی و فرهنگ رسالتی قابلیت پیشبینی سرمایه اجتماعی را دارند.
نتایج تحقیق حمزه زاده و همکاران (1390) نشان داد که بین فرهنگ سازمانی و سرمایه اجتماعی کارکنان اداره ورزش و جوانان اصفهان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.
جدول 1: پرسشنامههای تحقیق {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} جهت توصیف ویژگیهای جمعیت شناختی از آمار توصیفی (جداول توزیع فراوانی و درصد فراوانی) و مدل از معادلات ساختاری جهت بررسی رابطه علی و معلولی بین فرهنگ سازمانی و سرمایه اجتماعی در وزارت ورزش و جوانان استفاده شد.