خلاصة:
مقدمه و هدف: هدف از این پژوهش، بررسی رابطه بین ناهنجاریهای جسمی (پشت کج، پشت گود و پشت گرد، کف پای صاف، پای ضربدری، پای پرانتزی) و آسیبهای حرکتی (شکستگی، در رفتگی، پیچ خوردگی، کشیدگی، زخم و جراحت و کمر درد) در دانشآموزان پسر مدارس ابتدایی میباشد. این تحقیق که از نوع علی و پس از وقوع است، به صورت میدانی به تحلیل نتایج میپردازد. روش شناسی: جامعه آماری تحقیق شامل: کلیه دانشآموزان مقطع ابتدایی شهرستان دلفان در سال تحصیلی 97ـ96 میباشد. نمونه تحقیق که با روش تصادفی خوشهای انتخاب شده است، شامل: 400 نفر از دانشآموزان پسر (200 نفر دوره اول و 200 نفر دوره دوم) شهرستان دلفان در سال 97 ـ96میباشد. اطلاعات مورد نیاز توسط مصاحبه آسیبهای حرکتی، شامل 7 سئوال و معاینه ناهنجاری جسمی توسط تست نیویورک جمعآوری گردیده است. نتایج: براساس نتایج آزمون مجذور خی رابطه معنیداری بین پای پرانتزی و شکستگی استخوان، پشت گود و مجموع آسیبهای حرکتی، مجموع ناهنجاریهای جسمی و شکستگی استخوان، پشت گرد و پیچخوردگی مفصل، پای ضربدری و پیچ خوردگی مفصل مشاهده گردید. 5/80 درصد از دانشآموزان دارای ناهنجاری جسمی بودند که بیشترین ناهنجاری در اندام فوقانی مربوط به عارضه پشت گود با 3/33 درصد و در اندام تحتانی عارضه کف پای صاف با 30 درصد بوده است8/74 درصد از دانشآموزان تاکنون در فعالیتهای حرکتی دچار آسیبدیدگی شده بودند که شایعترین آسیب جراحت و زخم موضعی با 5/36 درصد و نادرترین آن کشیدگی و پارگی عضله با 8/5 درصد بوده است. نتیجهگیری: بنابراین دانش آموزانی که ناهنجاریهای جسمی دارند بیشتر آسیب میبینند. لذا اقدامات اصلاحی، انجام فعالیتهای در حال انجام توصیه میشود.
Introduction & Purpose: The purpose of this study was to investigate the relationship between
physical abnormalities (tilted back, dorsal and rounded back, flat foot, cross leg, bracket foot) and
motor injuries (fracture, dislocation, torsion, elongation, wound, and Injury and low back pain) in
elementary school boy students. This research, which is causal and post-emergent, analyzes the
results in the field.
Methodology: The statistical population of the study consisted of all elementary students of
Delphan city in 96 -97 academic year. The sample of the study, selected by cluster random
sampling, included 400 male students (200 first and 200 second students) in Delfan city in 1997-
97. Required information by motor injury interview including 7 questions and examination of
abnormalities. The object was collected by the New York Test.
Results: After data extraction based on the results of chi-square test, there was a significant
relationship between bracket foot and bone fracture, back pit and total motor injuries, sum of
physical abnormalities and bone fracture, round back and joint torsion, cross leg and joint
torsion 5. 80/80% of students had physical abnormalities, with upper extremity abnormalities
related to lower back pain (33.3%) and flat foot with 30% (74.8%), respectively. 74.8% of
students had impaired motor activity. The most common injuries and localized ulcers were
36.5% Adrtryn muscle elongation, and tear it to 8.5 percent.
Conclusion: Therefore, students with physical disabilities are more likely to be harmed.
Therefore, corrective actions, ongoing activities are recommended.