خلاصة:
مقدمه و هدف: هدف از این پژوهش تاثیر تمرینات مایندفولنس بر اضطراب و سرسختی ذهنی بدنی دختران ورزشکار 19تا 25 سال بود. روش شناسی: روش استفاده شده در این تحقیق از نوع تحقیقات نیمه تجربی و همچنین با توجه به طول زمان اجرای تحقیق از نوع مقطعی و به لحاظ استفاده از نتایج بدست آمده، کاربردی بود. طرح تحقیق به صورت مراحل پیش آزمون- پس آزمون با یک گروه تجربی (تمرین ذهن آگاهی) و یک گروه کنترل بود. بدین منظور، از ورزشکاران زن سطح شهرستان خرمآباد 40 نفر به صورت داوطلب انتخاب شد و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (25 نفر) و کنترل (25 نفر) قرار گرفتند. در مرحله پیش آزمون شرکت کنندگان پرسشنامه های اضطراب حالتی رقابتی و سرسختی ذهنی را تکمیل نمودند. مداخله شامل 6 جلسه 90 دقیقهای تمرینات مایند فولنس برای گروه آزمایش بود. گروه کنترل به فعالیتهای معمول خود میپرداخت. بعد از اتمام مداخله، شرکتکنندگان مجددا اقدام به تکمیل پرسشنامه نمودند. نتایج: داده ها به روش آزمون کوواریانس تحلیل شد نتایج این مطالعه نشان داد که تمرینات ذهن اگاهی بر اضطراب رقابتی (001/0=p) و استحکام ذهنی (001/0=p) ورزشکاران دختر تاثیر معنی داری دارد. نتیجه گیری: بطور کلی نتایج مطالعه حاضر نشان داد که مداخله ذهن آگاهی باعث افزایش استحکام ذهنی و در مقابل کاهش اضطراب رقابتی دختران ورزشکار گردید.
Introduction & Objective: The purpose of this study was to determine the effect of Mindfulness training on anxiety and physical mental toughness in 19-25 year old female athletes. Methodology: the method used in this study was quasi-experimental and also according to the length of time the research was conducted cross-sectional and in terms of using the obtained results. The research design was pre-test-post-test with an experimental group (mindfulness practice) and a control group. For this purpose, 40 female athletes from khoramabad city were selected as volunteers and randomly divided into experimental (n = 25) and control (n = 25) groups. In the pre-test phase, participants completed the questionnaires of competitive state anxiety and mental toughness. The intervention consisted of 6 sessions of 90-minute mindfulness exercises for the experimental group. The control group performed its usual activities. After the intervention, the participants completed the questionnaire again. Results: The data were analyzed by covariance test. Results of this study showed that mindfulness training had a significant effect on competitive anxiety (p = 0.001) and mental strength (p = 0.001) in female athletes. Conclusion: Overall, the results of this study showed that mindfulness intervention increased mental toughness and reduced competitive girls'' anxiety.