خلاصة:
هدف: هدف تحقیق حاضر تدوین منشور اخلاقی مدیران تربیتبدنی نیروهای مسلح بود. روش شناسی: پژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربردی، به لحاظ ماهیت، اکتشافی و به لحاظ روش جمع آوری داده ها، میدانی بود. جامعه آماری شامل مدیران تربیت بدنی سازمانهای نیروهای مسلح به تعداد (560=N) نفر بوده که با توجه به جدول مورگان تعداد (234=n) نفر و به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای به عنوان نمونه آماری تعیین گردید. به منظور گردآوری دادهها از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. روایی محتوایی پرسشنامه از طریق آزمون لاوشه (84/0=CVR) و پایایی آن از طریق آزمون آلفا کرونباخ (83/0= α) تأیید شد. برای تجزیه و تحلیل آماری یافتهها از تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی استفاده شد. یافته ها: نتایج تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی نشان داد که منشور اخلاقی در قالب 6 عامل رفتار مبتنی بر قانون محوری، کار گروهی، صداقت گفتاری و عدالترفتاری، مسئولیت مالی، رفتار حرفهای و وظیفه شناسی قابل برازش و تبیین میباشد. همچنین تمامی عاملها با مفهوم منشور اخلاقی مدیران تربیت بدنی نیروهای مسلح، دارای رابطه مثبت و معنی داری بالاتر از سطح (96/1T-value=) بودند. نتیجه گیری: پیشنهاد میشود مدیران تربیت بدنی نیروهای مسلح با توجه به شاخصهای اخلاقی تدوین شده، در برخورد و رفتار حرفهای با زیردستان و ارباب رجوعهای سازمان ورزشی مربوطه کوشا باشند.
Objective: The aim of this study was to design codes of ethics for the physical education
managers of Iran’s armed forces.
Methodology: This was an applied research work based on goal, exploratory by type and
field study by the data gathering method. The statistical population included the physical
education managers of Iran’s armed forces (N = 560) according to the Morgan statistical
samples estimated (n = 234) using the stratified random sampling method. In order to collect
data, a researcher-made questionnaire was used. The content validity was approved by the
Lawshe test (CVR = 0.84) using Cronbach's alpha, the reliability of which was approved (α =
0.83). For statistical analysis, the exploratory and confirmatory factor analyses were used.
Results: The results of the exploratory and confirmatory analyses revealed that codes of
ethics could be explained and fitted in six categories including the behavior toward law, team
work, honesty in speech and justice in behavior, financial responsibility, and professional
behavior and deontology. Also all factors had significant positive relations with the concept of
code of ethics of managers of armed forces.
Conclusion: According to the findings, it is recommended to the physical education
managers of Iran’s armed forces to behave their subordinates and clients according to the
developed codes of ethics.
ملخص الجهاز:
يافته ها: نتايج تحليل عاملي اکتشافي و تأييدي نشان داد که منشور اخلاقي در قالب ٦ عامل رفتار مبتنـي بـر قـانون محـوري ، کار گروهي ، صداقت گفتاري و عدالت رفتاري، مسئوليت مالي ، رفتار حرفـه اي و وظيفـه شناسـي قابـل بـرازش و تبيـين اسـت ؛ همچنين تمامي عامل ها با مفهوم منشور اخلاقي مديران تربيت بدني نيروهاي مسلح ، داراي رابطه مثبت و معني داري بودند.
نتيجه گيري: پيشنهاد ميشود، مديران تربيت بدني نيروهاي مسلح با توجه به شاخص هاي اخلاقي تدوين شـده ، در برخـورد و رفتار حرفه اي با زيردستان و ارباب رجوع هاي سازمان ورزشي مربوطه کوشا باشند.
پورسلطاني و همکاران (١٣٩٢) نيز، طي تحقيقي اقدام به طراحي و تدوين نظام نامه اخلاقي اعضاي هيـات علمي گروه ها و دانشکده هاي تربيت بدني و علوم ورزشي ايران نموده ، نظام نامه اي را در قالـب ٦ عامـل ، فعاليـت هـاي گروهـي ، صداقت گفتاري و رفتاري، وظيفه شناسي، رفتار حرفه اي، تعهد علمي- پژوهشي و مسئوليت مالي به همراه ٢٨ شاخص تـدوين کردند.
1385 Journal of Human Resource Management in Sport Shahrood University of Technology Codification of Ethics Principles for Physical Education Managers of Armed Forces Hossein Zareian1, Mehr Ali Baran Cheshmeh2, Mahmoud Fazel Bakhsheshi3, and Nazanin 4 Rasekh 1- Assistant Professor, Sport Science Research Institute 2- Faculty member of Amin Police University 3- Assistant Professor, University of Sistan & Baluchestan 4- Assistant Professor, Sport Science Research Institute Received: 1 December 2016 Accepted: 24 May 2017 Abstract Objective: The aim of this study was to design codes of ethics for the physical education managers of Iran’s armed forces.
Keywords: Code of ethics, Professional behavior, Deontology, Physical education managers, Armed force.