خلاصة:
در دنیای امروز که سهم خدمات در اقتصاد کشورها همواره در حال افزایش است، نوآوری در خدمات و توسعه خدمت جدید (NSD)، برای بنگاههای خدماتی بسیار مهم و حیاتی شده است. اما علیرغم این اهمیت، مطالعات کافی در مورد الگوهای توسعه خدمت جدید در برخی از صنایع خدماتی (مانند اپراتوری تلفن همراه) در کشورمان انجام نشده است. پژوهش حاضر با هدف پرکردن این شکاف تحقیقاتی و با رویکردی کیفی مبتنی بر مطالعه موردی (از نوع چندموردی) به بررسی الگوی توسعه خدمت جدید در اپراتوری تلفن همراه ایران پرداخته است. در گام اول این پژوهش، الگوهای توسعه خدمت جدید در ادبیات موضوع بررسی و تحلیل شده و الگوی مفهومی توسعه خدمت جدید استخراج شد. در گام بعدی، از آنجا که الگوی توسعه خدمت جدید در هر بخش و یا کشوری تحت شرایط خاص آن بخش و کشور مورد مطالعه تفاوت میکند، مطالعه چندموردی انجامشده و الگوی اولیه توسعه خدمت جدید با تحلیل بین موردیِ مطالعات انجامشده ارائه شد. در پایان نیز الگوی پیشنهادی توسعه خدمت جدید در اپراتوری تلفن همراه ایران با مقایسه و تحلیل الگوهای مفهومی و اولیه ارائه شده است.
Today, with the ever-increasing share of services in the economies of the countries, New Service Development (NSD) has become crucial for service providers. Despite this importance, there are not enough studies on the patterns of new service development in some service industries (such as mobile operators) in Iran. The purpose of this study is to investigate the patterns of new service development in Iranian mobile operators. In the first stage of this research, new service development patterns were studied in the literature and the conceptual model of new service development was extracted. Since the NSD process varies in each sector and country under the specific circumstances of that sector and country; at a later stage, a multiple case study has been conducted and the initial model of new service development was extracted from them. In the final stage, proposed model of new service development in Iranian mobile operators has been presented.