خلاصة:
هدف: هدف از این پژوهش پیشبینی تعامل مادر-کودک بر اساس ویژگی شخصیتی و سبک مقابلهای در مادران دارای کودک با کمتوانی هوشی بود.
روش: پژوهش پیشرو از نوع همبستگی است. نمونۀ آماری شامل 209 نفر از مادران دارای کودک با کمتوانی هوشی بود که بهصورت طبقهای از چهار ناحیۀ آموزش و پرورش شهرستان کرج در سال تحصیلی 96-97 انتخاب شدند. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامۀ شخصیتی نئو مک کری و کاستا (1985) و تعامل مادر-کودک رابرت (1961) و سبک مقابلهای لازاروس و فولکمن (1988)، و جهت تحلیل دادهها از شاخص آماری پیرسون و رگرسیون گام به گام استفاده شد.
یافتهها: تحلیل یافتهها نشان داد ویژگی شخصیت و سبکهای مقابلهای توان پیشبینی تعامل مادر-کودک را ندارند. همچنین میان برخی از خردهمقیاسهای متغیر ویژگی شخصیتی و تعامل مادر کودک رابطۀ معناداری وجود دارد (05/0p›). میان خردهمقیاس پذیرش با خردهمقیاسهای انعطافپذیری و مسئولیتپذیری رابطۀ مثبت و مستقیم و میان خردهمقیاسهای حمایت، سهلگیرانه و طرد با خردهمقیاسهای رواننژندگرایی، انعطافپذیری، دلپذیری و مسئولیتپذیری رابطۀ معکوس و منفی وجود دارد. میان خردهمقیاسهای متغیر راهبردهای مقابلهای و تعامل مادر-کودک رابطه معناداری (05/0p›) وجود ندارد.
نتیجهگیری: بر اساس یافتههای بهدستآمده میتوان گفت برای پیشبینی کیفیت تعامل مادر-کودک با کمتوانی هوشی ویژگیهای شخصیتی و سبکهای مقابلهای مادران، نقش چندانی نداشته و متغیرهای دیگری این ارتباط را تبیین میکنند.
Aim: The aim of this research is the prediction of mother-child interaction based on personality traits and coping style in mothers of children with intellectual disabilities.
Methods: The research method was correlation and the sample consisted of 209 mothers of children with intellectual disabilities who were selected as a class from the four educational districts of Karaj city in the academic year of 2017-18. For data collection, the Neo-McCarey and Costa’s personality questionnaire (1985) and Robert’s mother-child interaction (1961) and Lazarus and Fulkman’s coping style (1988) were used for mothers. Pearson statistical index and stepwise regression were used to analyze the data.
Results: Analysis of the data showed that personality traits and coping styles cannot predict mother-child interaction. Also, there is a significant relationship between some of the subscales of personality trait and mother-child interaction at the significance level of 0.05. There is a positive and direct relation between acceptance subscale and flexibility and accountability subscales. Also, a negative and indirect relation between supportive, leniency and exclusion subscales and psychological, flexibility, chastity and accountability subscales is observed. There is no significant relationship between the variables of coping strategies and mother-child interaction at the significance level of 0.05.
Conclusion: Based on the findings, it can be said that there is a relationship between personality trait and mother-child relationship variables.