خلاصة:
یکی از کانونهای نگرانی در رسواییها و بحرانهای مالی دهههای اخیر، موضوع معاملات با اشخاص وابسته در کشورهای توسعهیافته است؛ اما این موضوع در کشورهای درحال توسعه و اقتصادهای نوظهور به دلیل نقاط ضعف سیستمهای راهبری شرکتی، بیشتر رخ میدهد که این میتواند تأثیرات منفی فراوانی بر عملکرد شرکتها داشته باشد. افشای اطلاعات غیرمالی ازجمله مسئولیت اجتماعی شرکت، اثرات مخرب و نگرانیهای اخلاقی در حوزۀ مدیریت را کاهش میدهد و سازوکاری برای کاهش رفتارهای فرصتطلبانه مدیران بهشمار میآید. در همین راستا در پژوهش حاضر، تأثیر مسئولیتپذیری اجتماعی شرکت بر رابطه بین افشای معاملات اشخاص وابسته و ارزش بازار واحد تجاری بررسی شده است. در این پژوهش، برای اندازهگیری مسئولیت اجتماعی شرکت از چکلیست دام و اسچولتن ]17[ استفاده شده است. آزمون فرضیهها با استفاده از روش آماری تحلیل رگرسیون با دادههای ترکیبی با استفاده از اطلاعات 138 شرکت در بازار سرمایۀ ایران در طی بازه زمانی 1393 تا 1398 صورت گرفته است. تحلیلهای آماری پژوهش با استفاده از الگوهای رگرسیون چندمتغیره طبق دادههای ترکیبی با اثرات ثابت و روش حداقل مربعات تعمیمیافته انجام شدهاند. همچنین، برای گردآوری اطلاعات از وبسایت سازمان بورس اوراق بهادار تهران استفاده شده است. یافتههای پژوهش نشان دادند بین معاملات اشخاص وابسته و عملکرد شرکت، رابطۀ منفی معناداری وجود دارد. همچنین، سایر نتایج نشان دادند مسئولیت اجتماعی شرکت اثر منفی و تضعیفکننده بر رابطۀ معاملات اشخاص وابسته و عملکرد شرکت دارد.
In recent financial scandals, related party transactionshave been a major concern. Acquisition of company resources through transactions with affiliates is common in developed countries, but in emerging economies due to the lack of foreign markets and poor corporate governance is more common, and this can have significant effects on the value of companies. Disclosure of non-financial information, including corporate social responsibility, can reduce the destructive effects and ethical concerns in the field of management and serve as a mechanism to reduce the opportunistic behaviors of managers. Therefore, based on this argument, the present study examines the relationship between the related party transactions and firm value of the company with emphasis on the moderating role of corporate social responsibility. For this purpose, the Livestock and Schultenchecklist [13]is used to measure the company's social responsibility. The hypotheses are tested using the statistical method of regression analysis with composite data using the information of 138 companies listed on the Tehran Stock Exchange during the years 2014 to 2019. The findings of the first hypothesis of the research indicate that there is a significant relationship between the related party transactions and firm value. Also, the result of the second hypothesis show that the social responsibility of the company weakens the negative effect of the related party transactions and firm value.