خلاصة:
امروزه بسیاری از مردم با کمک فناوری، چندین ساعت در طول شبانه روز از رسانههای اجتماعی استفاده میکنند؛ صرف نظر از دسترسی به اینترنت و در میان فراوانی برنامههای کاربردی، رسانههای اجتماعی- عمدتا- برای گشت و گذار در شبکه اینترنتی، یافتن مسیرها، خرید مجازی، گفتگو با دوستان و اشتراک گذاری پیام ها مورد استفاده قرار میگیرند. در همین راستا، پژوهش حاضر تلاش نموده به این پرسش پاسخ دهد که چگونه میتوان از رسانههای اجتماعی جهت آشنایی با ادیان و مذاهب مختلف، تبادل عقاید مذهبی و به طور کلی گفتگوی بین ادیان و مذاهب برای اهداف صلح آمیز همچون کاهش میزان خشونت، قتل عامها، نسل کشی ها و کشتارهایی که امروزه به بهانه اختلافات دینی و مذهبی شاهد آن هستیم، استفاده نمود. در این خصوص محققان علوم دینی نیز مردم سراسر جهان را تشویق میکنند با ادیان دیگر آشنا شوند؛ به نحوی که تاکنون مقاله های بسیاری درباره این موضوع نوشته شده و گفته می شود وظیفه نخبگان بحث و تبادل نظر در مورد مشکلات موجود و هدایت مردم به راه راست است؛ اما این پژوهش معتقد است اگر کاربران رسانههای اجتماعی مهارت تحلیل، ارزیابی و تولید مفاهیم و محتوای معارف دینی را دارا باشند، میتوانند نقش بسزایی در انتقال باورها، تبادل آرا و نظرات اعتقادی- به دور از هر گونه تعصب- داشته باشند. به نظر میرسد تاکنون مهارت در برخورد با محصولات رسانه ای در بسیاری از کشورها آموزش داده نشده است؛ لذا به دنبال الگوی مهارت رسانهای پاتر به سه مهارت تجزیه و تحلیل، ارزیابی و سنتز- تولید- پیامهای رسانه ای اشاره شده است.
Today, with the help of technology, many people use social media for several hours a day; Regardless of Internet access and among the many applications, social media - mainly - is used for surfing the Internet, finding routes, shopping online, chatting with friends, and sharing messages. In this regard, the present study seeks to answer the question of how social media can be used to familiarize with different religions and sects, exchange religious beliefs and in general dialogue between religions and sects for peaceful purposes such as reducing violence. It used the killings, massacres and killings that we see today under the pretext of religious differences. In this regard, researchers of religious sciences also encourage people around the world to get acquainted with other religions; So far, many articles have been written on this subject, and it is said that it is the duty of the elites to discuss and exchange views on the existing problems and to guide the people to the right path. But the study argues that if social media users have the skills to analyze, evaluate, and produce concepts and content for religious education, they can play a significant role in conveying beliefs, exchanges, and beliefs-away from any prejudice. It seems that the skill of dealing with media products has not been taught in many countries so far; Therefore, following Potter's media skill model, three skills of analysis, evaluation and synthesis-production-media messages have been mentioned.