خلاصة:
در این پژوهش با بررسی آماری مخاطبین گروه زبان فارسی و تحلیل محتواهای آموزشی مباحث عقایدی در گروه زبان فارسی دانشگاه مجازی المصطفی (صلی الله علیه وآله) این نتیجه حاصل شد که این محتوای آموزشی و تقریبا تمامی محتواهای اعتقادی به زبان فارسی دارای یک نگاه درون دینی است که مخاطب اصلی آن، مخاطبین شیعی علاقه مند به تثبیت و تحکیم معارف اعتقادی هستند و این روش برای مخاطب غیر شیعی اعم از بیدین و یا دینداران غیر مسلمان یا مسلمانان غیر شیعی مناسب نبوده و حتی موجبات دور شدن و احساس نامطلوب در این گروه از مخاطبین می شود؛ لذا نه تنها مقاصد تبلیغی و ترویجی دانشگاه مجازی تامین نمی گردد، بلکه مقاصد آموزشی گروه زبان فارسی نیز متاثر می شود. بر این اساس طرحی پیشنهاد شده است که با یک نگاه برون دینی، علاوه بر پاسخگو بودن به چالشهای عقیدتی با بهرهگیری از ظرفیتهای زبان تخصصی و مهارتهای متداول در آموزش زبان فارسی و به ویژه تکلیف محوری موجب تقویت چهار مهارت آموزشی دانشجویان و علاقه مندان به زبان تخصصی در حوزه عقاید شده و در غیر مستقیم ترین حالت به نشر و تثبیت معارف دینی در میان مخاطبین خود بپردازد.
In this study, by statistically examining the audience of Persian language group and analyzing educational content, ideological issues in Farsi language group of Al-Mustafa Virtual University (PBUH) concluded that this educational content and almost all belief content in Persian language has an intra-religious perspective. The main audience is Shiite audiences interested in consolidating and consolidating religious knowledge, and this method is not suitable for non-Shiite audiences, whether Bedin or non-Muslim religious people or non-Shiite Muslims, and even causes them to move away and feel unwanted in this group of Becomes the audience; Therefore, not only the promotional and promotional purposes of the virtual university are not provided, but also the educational purposes of the Persian language group are affected. Based on this, a plan has been proposed that with an extra-religious perspective, in addition to being responsive to ideological challenges by using specialized language capacities and common skills in teaching Persian language and especially the core task, strengthens students' four educational skills. Those who are interested in specialized language in the field of ideas and in the most indirect way to publish and consolidate religious knowledge among their audiences.