خلاصة:
با وجود آنکه آمار دقیقی از تعداد موتورسیکلت در سطح کشور وجود ندارد، ولی به نظر میرسد، به علت ماهیت غیرایمن این وسیله (نداشتن حفاظ برای سرنشینان و عدم تعادل در هنگام سوانح ترافیکی) و همچنین افزایش روزافزون استفاده از آن، بروز سوانح ترافیکی مرتبط با موتورسیکلت در کشور به سرعت رو به افزایش باشد، لذا مطالعه حاضر با هدف تعیین وضعیت اپیدمیولوژیک حوادث ترافیکی منجر به مرگ در موتورسواران شهر دزفول در سال 1397-1394 انجام شد. پژوهش حاضر از نوع توصیفی-تحلیلی و مقطعی بود که در سال 1399 انجام شد. جامعه آماری شامل فوتشدگان ناشی از حوادث ترافیکی با موتورسیکلت بودند که گواهی دفن آنها توسط پزشکی قانونی شهرستان دزفول صادر شده بود. نمونه های مورد بررسی بصورت سرشماری از آمار موجود در پزشکی قانونی و طی سالهای 1397-1394 انتخاب شدند که برابر با 141 نفر بودند. پس از ورود اطلاعات در چکلیست محقق ساخته، مطابق اهداف مطالعه ، داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS ویرایش 24 تجزیه و تحلیل و انالیزشدند. بیشترین قربانیان را افراد زیر 30سال با 7/56% و کمترین افراد را 50-40 ساله ها با 9/9%موارد تشکیل می دادند. علت مرگ در 8/63 % موارد ضربه به سر، در 2/26 % موارد مولتیپل تروما، در 7/5 %موارد خونریزی و 3/4 % سایر علل بود. 9/97 % از بیماران مرد و 1/2 % زن بوده و بیشترین فوتهای ناشی از سوانح ترافیکی مربوط به شهریور و مهر و آبانماه و همچنین بیشتر قربانیان موتورسوار مربوط به سال 1397 برابر با 44 نفر بود. شغل 5/64 %متوفیان آزاد و 1/12 % محصل بود. سطح تحصیلات 4/28 %متوفیان ابتدایی و5/25 % دیپلم بود. 4/50 % حوادث در شهر و 6/49 % حوادث در جاده های برون شهری اتفاق افتاده، و زمان حادثه در 2/36 %موارد بین 18 عصر تا 24 شب و در 6/32 % موارد بین 12 ظهر تا 18 عصر را شامل می شد و در 83 %موارد متوفی راننده و در 17 %موارد متوفی را سرنشینان تشکیل می دادند. اکثر حوادث ترافیکی در موتورسواران مربوط به گروه سنی جوانان و نوجوانان و مولد اقتصادی کشور می باشد بنابراین توجه به این گروه در جهت کاهش مرگ و میر و ناتوانی اهمیت زیادی دارد. همچنین با توجه به علل مرگ موتورسواران و ضربه به سر که علت مرگ بیشتر سانحه دیدگان می باشد، بایستی فرهنگسازی مناسب با مداخلات آموزشی صورت پذیرد. در کنار آن با وضع و اجرای سخت گیرانه قوانین دقیق ترافیکی، استفاده اجباری از کلاه ایمنی و اتخاذ سیاستهای سختگیرانهتر جهت صدور گواهینامه برای موتورسیکلت سواران اقداماتی جهت اصلاح رفتارهای رانندگی و کاهش رخداد سوانح، اجرایی گردد.