خلاصة:
مقاله حاضر در پی بررسی چگونگی بازنمایی هویت زنانه در ضربالمثلهای لکی بوده است. رهیافت نظری مقاله ، با تأکید بر ایدههای برگر، استوارت هال، جنکینز، و کاستلز، برساختگرایانه است؛ روش پژوهش، تحلیل محتوای کیفی و فنون گردآوری داده بررسی اسناد و مصاحبه بوده و دادهها براساس فن مقوله بندی تجزیه و تحلیل شده است. در سطح اول تحلیل میتوان به بازنمایی زن در مقام یک هستی، با ویژگیهای مثبت، مانند «قوامبخش، هویتبخش و بافضیلت» و و ویژگیهای هویتی منفی «ابزاربودگی، بیخردی، اخلاقستیزی و غیرمستقل» اشاره کرد. در سطح دوم، یافتهها نشان میدهند هویتی که زنان لک با آن بازنمایی شدهاند، تا حدودی با تصویر یکدست گفتمانهای مسلط و متعارف در مورد هویت زنان متفاوت است. زیرا مقولات بدست آمده برای بازنمایی زنان در ضربالمثلهای لکی یکدست نیستند؛ این تصویر بازنماییشده را میتوان در سه دسته دِت (دختر)، دا (مادر)، دایا (پیرزن) دستهبندی کرد که از این سه گروه، هویت گروه سنی مادر نسبت به دو گروه دیگر مثبت تر و هویت پیرزن منفیتر از بقیه بازنمایی شده است. بهرغم چندگانگیهای روایت هویت زن در ادبیات شفاهی لکی، آنچه در کل، به عنوان روح کلی حاکم بر آن میتوان درک کرد، تصویر و هویتی در مرتبه دوم است. بیان دیگر، اگر چه این تصویر، کاملاً سلبی نیست، اما در برآیند کلی، در جهان زبانی این ادبیات شفاهی، میتوان دید که چگونه از جهات مختلف، هنوز هم برتری با مردان است و زنان، تنها در کنار مردان هویت مییابند. جهان ضربالمثلها، جهانی عمدتاً مردانه است.
The present article seeks to examine how female identity is represented in Laki proverbs. The theoretical approach of the article is constructivist, emphasizing the ideas of Berger, Stuart Hall, Jenkins, and Castells; The research method is qualitative content analysis and data collection techniques are document review and interview and the data is analyzed based on categorization technique. At the first level of analysis, we can point to the representation of women as a being, with positive characteristics, such as "consistent, identity-giving and virtuous" and negative identity characteristics, "instrumentalism, irrationality, immorality and non-independence". At the second level, the findings show that the identities with which Lak women are represented are somewhat different from the uniform picture of the dominant and conventional discourses about women's identities. Because the categories obtained for the representation of women in Laki proverbs are not uniform; This represented image can be classified into three categories: Det (daughter), Da (mother), Daya (old woman). Of these three groups, the identity of the mother age group is more positive than the other two groups and the identity of the old woman is more negative than the others. . Despite the multiplicity of narratives of female identity in Laki's oral literature, what can be generally understood as the general spirit that governs it is the image and identity of the second order. In other words, although this picture is not entirely negative, in the overall result, in the linguistic world of this oral literature, it can be seen how, in various ways, men are still superior, and women identify only with men. The world of proverbs is a predominantly masculine world.
ملخص الجهاز:
در سطح دوم ، يافته ها نشان ميدهند هويتي که زنان لک با آن بازنمايي شده اند تا حدودي با تصوير يکدست گفتمان هاي مسلط و متعارف در مورد هويت زنان متفاوت است ؛ زيرا مقولات به دست آمده براي بازنمايي زنان در ضرب المثل هاي لکي يکدست نيستند.
از سوي ديگر، زبان لکي سرشار از ضرب المثل و عبارت هاي کنايي است ؛ اين ويژگي باعث شده است که اين هنر مردمي رواج بيشتري داشته باشد (همزه اي، ١٣٩٦).
اما نکته مهم در اين ضرب المثل ها آن است که زن را به عنوان يک ياريدهنده و به عنوان عنصري که در اختيار زندگي مرد است و بايد خدماتي ارائه دهد و شرايطي را براي خانواده و رئيس خانواده فراهم آورد که متحمل آسيب و يا رنجي نشوند معرفي شده است .
مقدس: مادر در تمام فرهنگ هاي جهان يک واژه مقدس و نمادي از مهر و محبت و بارزترين هويت زن در سرتاسر جهان است و از مهم ترين مؤلفه هاي هويتي زنان لک است که در ضرب المثل ها بازنمايي شده است .
اراده «دا» (مادر) در بين ديگر گروه هاي سني زنان بيشتر است و از آزاديهاي بيشتري برخوردار هستند «ژن اگر بته بوسي ار جايي، وژه پل گلو موژ ا چاهه .
اين خصوصيت در ضرب المثل ها بيشتر به زنان مسن نسبت داده شده است .
از ديگر مؤلفه هاي به دست آمده در اين بررسي، ويژگي هويت بخشي زنان به مردان است .
در ضرب المثل ها جايگاه زنان نسبت به همديگر نيز متفاوت بازنمايي شده است .