خلاصة:
هدف از این مطالعه مشخص کردن میزان آمادگی دانشجویان برای یادگیری الکترونیکی در دوران کرونا و رابطه آن با رضایت دانشجویان از نظام یادگیری الکترونیکی و نیز موفقیت تحصیلی دانشجویان بود. برای این بررسی روش توصیفی-تحلیلی و ضریب همبستگی اسپیرمن بهکار برده شد. ابزار گردآوری داده ها متشکل از دو پرسشنامه (آمادگی برای یادگیری الکترونیکی و مقیاس رضایت از سامانه) بود. همچنین برای سنجش موفقیت تحصیلی از شیوه ارزیابی مستمر در طول نیمسال تحصیلی استفاده شد. افراد مورد مطالعه شامل دانشجویان یک دوره کارشناسی ارشد در یک دانشگاه پژوهشی بود. نتایج نشان داد که هر قدر دانشجویان برای یادگیری الکترونیکی آماده تر باشند، موفقیت تحصیلی آنان بیشتر است (0.89=ρ) و همچنین از تعامل با سیستم یادگیری الکترونیکی رضایت بیشتری خواهند داشت (0.86= ρ)؛ به عبارت دیگر، آمادگی برای یادگیری الکترونیکی با عملکرد دانشجویان در درس و رضایت آنان از سیستم یادگیری الکترونیکی رابطه ای قوی دارد. به رغم آنکه نمونه مورد مطالعه این پژوهش مربوط به دوره تحصیلات تکمیلی و محدود بود، با توجه به ضریب همبستگی قوی میان متغیرهای مورد مطالعه، می توان یافته را به دوره کارشناسی نیز تعمیم داد. بنابراین، موفقیت تحصیلی دانشجویان در درس های برخط و رضایت آنان از سیستم بر ترجیحات نسبت به چگونگی یادگیری، خودراهبری در یادگیری، عادات یادگیری، توانمندی در کار با ابزار رایانه ای و مهارت های فناوری اثرگذار است. بر این اساس، ارزیابی آمادگی دانشجویان و اطمینان از توانمندی آنان در پنج مؤلفه یادشده، پیش بایست دستیابی به کیفیت یادگیری در آموزش عالی الکترونیکی است. علاوه بر این، ارزیابی مستمر آموخته های دانشجویان در فرایند یادگیری در سیستم یادگیری الکترونیکی و بازخورد دادن به آنان اهمیت دارد. با استفاده از سنجش کاربردپذیری سامانه های یادگیری الکترونیکی می توان رضایت دانشجویان را سنجید و برای بهبود آن اقدام کرد.
The aim of this study was to explore students’ readiness for e-learning during Covid-19, determining learner satisfaction with online learning experiences and their relations with students’ success. A descriptive-analytical research design and Spearman correlation coefficient were used in this study. Population under study, which was considered as the sample, included students of a course in a post-graduate program in an engineering school at a research university in Iran. Instruments for measuring the two independent variables were two questionnaires: i) e=Learning Readiness, and ii) User Satisfaction Scale. Furthermore, continuous assessment by the instructor during the teaching-learning process was used a measure of student performance. Findings indicated that there was a strong relationship between students’ readiness for e-learning and student performance (=ρ.89). Furthermore, the correlation between learner satisfaction and performance was also strong ( =.86). Although the sample size in this study was small, due to strong correlation coefficients between independent variables and the dependent variable, the two hypothesis are statistically significant (p≤0.05). Although, the target population in this study was post-graduate students, the findings may be generalized to undergraduates as well. Therefore, students' academic success in online courses and their satisfaction with the system affect their preferences for how they learn, self-directed learning, learning habits, ability to work with computer tools, and technological skills. This readiness skill is composed of five factors: 1) self-directed learning; 2) learning preferences; 3) technology skills; 4) Study habits; 5) computer equipment capabilities. These five factors have been already in focus of attention by « Penn State » and some other universities. Based on the results, towards, making e-Learning courses and programs of high quality, there is need for enabling students in the five areas, above-mentioned. However, quality in e-learning, in addition to students’ readiness, requires that academic members are e-teachers and use a continuous assessment of learning during the teaching-learning process. By measuring the usability of e-learning systems, students' satisfaction can be measured and action can be taken to improve it.
ملخص الجهاز:
ir دريافت مقاله : ١٤٠٠/٤/٣٠ پذيرش مقاله : ١٤٠٠/٦/٣١ مقدمه و طرح مسئله يادگيري الکترونيکي (برخط ) حاصل به هم تنيدن مستقيم "آموزش " و "فناوري اطلاعات و ارتباطات " (فاوا) است Martin, Stamper ;٢٠٠٣ ,Mahoney &Smith, Murphy ;٢٠٠١ ,McVay) & Flowers, 2020; Farid, 2014; Demir & Yurdugül, 2015; Al-Araibi, A.
پژوهش درباره سازه سنجش آمادگي دانشجويان براي ورود به دوره هاي يادگيري الکترونيکي از جمله موضوع هاي مد نظر پژوهشگران از دهه ١٩٩٠ ميلادي بوده است (٢٠٢٠ ,Flowers &Martin, Stamper ).
State, 2020) در کشور ايران نيز پژوهش هايي درباره آمادگي براي يادگيري الکترونيکي انجام شده ,Kamalian) 2015; Elahi, Kanaani & Shayan, 2011; Hanafizadeh, Hanafizadeh & Hodaeipour, 2008; Ebrahimzadeh, 2007; Yaghoubi, Malek Mohammadi, Iravani & Attaran, 2008; Darab & Montazer, 2010; Montazer, 2019; Malaki (٢٠١٥ ,Attaran &Rasouli, Rahbarnia ;٢٠١٢ ,.
به رغم اين نکته ، مي توان چند پژوهش انجام شده در ايران را مد نظر قرار داد که هدف آنها مطالعه چگونگي اندازه گيري آمادگي دانشجويان براي يادگيري برخط بوده است (٢٠١٠ ,Yarmohammadi Vasali &Seraji ;٢٠١٣ ,Seraji).
در اين جدول عامل هاي شناسايي شده در يک مطالعه مروري و نيز عامل هاي مربوط به شش مقياس به منظور سنجش آمادگي دانشجويان براي يادگيري الکترونيکي نشان داده شده است .
در پژوهش سراجي و سيفي Seraji) (٢٠١٥ ,Saifi & رابطه مهارت هاي يادگيري با رضايت و موفقيت دانشجويان در سيستم هاي برخط نشان داده و براي سنجش رضايت نيز از پرسشنامه پژوهشگرساخته استفاده شده است .