خلاصة:
با توجّه به پیچیدگی محیط و تغییرات شدید در سازمانها و ساختارهای موجود و نیز وجود سلایق پویا و غیرخطی مؤثر بر این امر، شناسایی و اولویتبندی عوامل تفکّر راهبردی میتواند به برنامهریزی برای تربیت فرماندهان و مدیران دانشگاههای نظامی کمک نماید. هدف از پژوهش، شناسایی عواملی است که در سه حوزۀ محیطی، سازمانی و فردی بر تفکّر راهبردی مؤثر است. روش پژوهش به صورت ترکیبی میباشد که در بخش کیفی با انجام مصاحبه، مفاهیم استخراج شده و تحلیل آن به روش تحلیل مضمون انجام شده است. در بخش کمی جهت اولویتبندی عوامل، از پرسشنامه استفاده شده و تحلیل آن با تکنیک دیمتل انجام شده است. در نتیجه سیزده عامل کلیدی شامل: ویژگیهای شخصیتی، ویژگیهای شهودی، علم، حضور در جمع افراد راهبردی، هوش سازمانی، محدودیتهای محیطی و سازمانی، بصیرت، مهارت حل مسئله، تعادل در تعارضات و همگنی گروه، فرصتطلبی هوشمندانه، محیط پرتلاطم، عرصۀ میدانی مأموریت و عوامل قانونی به عنوان عوامل مؤثر بر تفکّر راهبردی شناسایی شدند. بر اساس نتایج به دست آمده، 3 عاملی که بیشترین اثر را از منظر روابط علّی - معلولی دارد به ترتیب عبارتاند از: ویژگیهای شخصیتی، ویژگیهای شهودی و حضور در میان افراد راهبردی.
By considering the complexity of the environment and drastic changes in existing organizations and structures, as well as the existence of dynamic and non-linear styles affecting this issue, identifying and prioritizing strategic thinking factors can help in planning for training commanders and managers of military universities. This study aims to identify the factors that affect strategic thinking of them in three areas: environmental, organizational and individual. In this mix method study, in the qualitative part, by conducting an interview, the concepts are extracted and its analysis is done by content analysis method. In the quantitative part, in order to prioritize the factors, a questionnaire was used and analyzed by Dematel technique. As a result, thirteen key factors include: personality traits, intuitive traits, science, attending in gathering of strategic people, organizational intelligence, environmental and organizational constraints, insight, problem-solving skills, balance in heterogeneity and homogeneity of group, intelligent opportunism, turbulent environment, field mission and legal factors were identified as factors influencing strategic thinking. Three most effective factors in terms of causal relationships are: personality traits, intuitive characteristics and attending in gathering of strategic people, respectively.
ملخص الجهاز:
شناسايي و اولويت بندي عوامل مؤثر بر تفکر راهبردي فرماندهان و مديران دانشگاه هاي نظامي (مورد مطالعه : دانشگاه جامع امام حسين (ع )) مسعود علي حسيني ١، مهدي محمدي ٢*، مهدي صفيان ٣، اميرحسين ظرافتي ٤ چکيده با توجه به پيچيدگي محيط و تغييرات شديد در سازمان ها و ساختارهاي موجود و نيز وجود سلايق پويا و غيرخطي مؤثر بر اين امر، شناسايي و اولويت بندي عوامل تفکر راهبردي مي تواند به برنامه ريزي براي تربيت فرماندهان و مديران دانشگاه هاي نظامي کمک نمايد.
همچنين اين پژوهش از لحاظ علمي ميتواند نظريۀ جديدي در مورد عوامل مؤثر بر تفکر راهبردي فرماندهان و مديران دانشگاه جامع امام حسين (ع ) و مؤلفه هاي سازماني ارائه دهد و مورد استفاده محققان و پژوهشگران سازماني، سازمان هاي نظامي و دانشگاه هاي سازماني و همچنين نهادهاي انقلابي قرار گيرد.
پژوهش هاي حاصل تفکر راهبردي و بررسي عوامل اين موضوع ، مورد توجه مديران و مسئولين بوده و اين قشر سعي ميکنند با ارزيابي عملکرد و بررسي نتايج کاري شرکت /موسسه خود به بهبود شرايط کاري کارکنان و اهداف شرکت /موسسه خود کمک نمايند؛ اما با اين حال بررسي اين عوامل با خلأهايي از جمله ، مطالعات و تحقيقات کم در زمينۀ عوامل مؤثر بر تفکر راهبردي، کمبود تحقيق و مقاله در زمينۀ تفکر راهبردي در بين فرماندهان و مديران به ويژه در دانشگاه جامع امام حسين (ع ) و نيز نبودن توجه کافي به تبيين و تحليل امر تفکر راهبردي در بين سازمان هاي نظامي و دانشگاه هاي وابسته به آن ها مواجه است .
هدف از انجام اين پژوهش شناسايي عوامل مؤثر بر تفکر راهبردي فرماندهان و مديران دانشگاه جامع امام حسين (ع ) مي باشد.