خلاصة:
هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی نقش میانجی خودکنترلی در ارتباط بین شیوههای مقابله و خودپنداره دانش آموزان دوره ابتدایی شهر اردکان بود. پژوهش حاضر از نوع توصیفی- همبستگی و به روش مدلیابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری را تمام دانش آموزان پسر دوره اول ابتدایی شهر اردکان تشکیل میدادند. با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای 330 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. دادهها با استفاده از پرسشنامههای پرسشنامه پاسخ به استرس کانر اسمیت (RSQ) (1997)، خودپنداره دانش آموزان هارتر (SPPC) (1985) و خودکنترلی ﮔﺮاﺳـﻤﻴﻚ و همکاران (SCS) (1993) جمعآوری و با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون و تحلیل معادلات ساختاری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافتههای پژوهش نشان داد که سبک مقابله رویارویی عامدانه به طور مستقیم و غیرمستقیم از طریق خودکنترلی با خودپنداره رابطه مثبت و معنادار داشت (01/0> p). سبک مقابله اجتنابی غیرعامدانه به طور مستقیم رابطه منفی با خودپنداره داشت اما به طور غیرمستقیم ار طریق افزایش خودکنترلی رابطه مثبتی با خودپنداره داشت (01/0> p). سبک مقابله رویارویی غیرعامدانه به طور غیرمستقیم از طریق خودکنترلی بر خودپنداره رابطه منفی و معنادار و سبک مقابله اجتنابی عامدانه به طور مستقیم با خودپنداره رابطه منفی و معناداری داشت (01/0> p). در مجموع یافتهها نشان داد که خودکنترلی میتواند نقش میانجی معنیداری در ارتباط بین سبکهای مقابله و خودپنداره در دانشآموزان دوره ابتدایی داشته باشد.
The aim of the research was to investigate the mediating role of self-control in the relationship between coping styles and self-concept of elementary school students in Ardakan. The present study was descriptive-correlational which was performed using Path Analysis. The statistical population consisted of all first-grade male students in Ardakan. Using the cluster sampling method, 330 people were selected as the sample. Data were collected using the Connor Smith Stress Management Styles Questionnaire (RSQ) (1997), Harter Student Self-Concept (SPPC) (1985), and Grasmick et al.'s Self-Control Questionnaire (SCS) (1993) and analyzed using Pearson correlation test and Path Analysis. Findings showed that the coping style of intentional coping directly and indirectly through self-control had a positive and significant relationship on self-concept (p
ملخص الجهاز:
رويش روان شناسي، سال ١٠ ، شماره ١٠، شماره پياپي ٦٧، دي ١٤٠٠ Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ),10(10), 2022 بررسي نقش ميانجي خودکنترلي در ارتباط بين شيوه هاي مقابله و خودپنداره دانش آموزان دوره ابتدايي Investigating the mediating role of self-control in the relationship between coping styles and self-concept of elementary school students * دکتر ياسر رضاپور ميرصالح (نويسنده مسئول ) Dr. Yasser Rezapour Mirsaleh Associate Professor, Department of Counseling, دانشيار مشاوره ، گروه مشاوره ، دانشکدة علوم انساني و اجتماعي ، دانشگاه Faculty of Humanities and Social Sciences, Ardakan اردکان ، اردکان ، ايران .
چکيده Abstract The aim of the research was to investigate the هدف از انجام پژوهش حاضر بررسي نقش ميانجي خودکنترلي در ارتباط mediating role of self-control in the relationship بين شيوه هاي مقابله و خودپنداره دانش آموزان دوره ابتدايي شهر اردکان between coping styles and self-concept of elementary school students in Ardakan.
1Valiente, Lemery-Chalfant & Swanson بررسي نقش ميانجي خودکنترلي در ارتباط بين شيوه هاي مقابله و خودپنداره دانش آموزان دوره ابتدايي Investigating the mediating role of self-control in the relationship between coping styles and self-concept of … اين پژوهش سعي بر آن است تا نقش دو متغيري که فرض ميشود ميتواند با خودپنداره دانش آموزان ارتباط داشته باشد در اين رابطه مورد بررسي قرار گيرد.
. 1Brown, Ryan & Creswell بررسي نقش ميانجي خودکنترلي در ارتباط بين شيوه هاي مقابله و خودپنداره دانش آموزان دوره ابتدايي Investigating the mediating role of self-control in the relationship between coping styles and self-concept of … لساني، آ.