خلاصة:
هوش هیجانی یکی از موارد بسیار تأثیرگذار در یادگیری و هوش به شمار میآید و از طریق آموزش نیز قابل آموختن است و سبب افزایش دستیابی به موفقیت میشود. هدف کلی پژوهش حاضر تعیین تأثیر آموزش مؤلفههای هوش هیجانی بر هوش هیجانی دانشجویان گروههای علوم پزشکی و غیرپزشکی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران در سال تحصیلی 96-1395 بود. بدین منظور از روش پژوهش نیمه تجربی از نوع پیش آزمون-پس آزمون استفاده شد که 179 نفر به روش سهمیهای از دانشجویان پزشکی و غیر پزشکی علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران انتخاب شدند و در دو گروه آزمون و شاهد قرار گرفتند. برای جمعآوری اطلاعات مورد نیاز در این پژوهش از پرسشنامه استاندارد هوش هیجانی بار-آن 2002 استفاده گردید. بعد از اتمام 8 جلسه آموزش مؤلفههای هوش هیجانی، از دو گروه پسآزمون گرفته شد. دادههای حاصل از پژوهش با روشهای آماری توصیفی و آزمونهای مناسب استنباطی مورد تحلیل قرار گرفت. یافتهها حاکی از این بود کهمیانگین هوش هیجانی در تمامی مؤلفههای هوش هیجانی در گروه آموزش بیشتر از شاهد (000/0 p=) و این میانگین در گروه غیر پزشکی نسبت به گروه پزشکی بیشتر بود اما در هیچ یک از موارد تفاوت معناداری میان دانشجویان گروههای پزشکی و غیر پزشکی نیز دیده نشد (05/0 p>). نتایج پژوهش حاضر نشان میدهد آموزش مؤلفههای هوش هیجانی سبب افزایش هوش هیجانی در بین دانشجویان میشود که برنامه ریزان درسی، میتوانند سرفصلهایی با هدف آموزش هوش هیجانی به دانشجویان در رشتههای علوم پزشکی تدوین نمایند.
Emotional intelligence is one of the most influential subjects in learning and intelligence, and it can also be learned through education and increases the chances of success. The overall aim of this study was to determine the effect of teaching emotional intelligence components on emotional intelligence of students of medical and non-medical groups of Tehran Islamic Azad University of Medical Sciences in the academic year 2016-2017. Hence, research method was pre-test and post-test semi experimental with 179 subjectsthe quotas were selected from medical students and non-medical students of Tehran Islamic Azad University of Medical Sciences. Moreover, they were divided into two groups of test and control. To collect the information, the Bar-Anne 2002 Emotional Intelligence Questionnaire was used. After the completion of 8 sessions training components of emotional intelligence, two groups had post-tests. Data were analyzed by descriptive statistics and appropriate inferential tests. Finally, the results indicated that mean of emotional intelligence in all components of emotional intelligence was higher in training group (p = 0/000) and this was higher within non-medical group in comparison with medical group, although there was no significant difference between the students of medical and non-medical groups (p> 0.05). Therefore, results of this study indicated that the training of emotional intelligence components increases emotional intelligence among students. Thereupon, curriculum planners can create syllabuses designed to teach students emotional intelligence in medical sciences.
ملخص الجهاز:
احمدی و همکارانش (1395)، با بررسی هوش هیجانی دانشجویان پزشکی و دندانپزشکی واحد بینالملل دانشگاه علوم پزشکی گیلان به این نتیجه دست یافتند که میانگین نمره کل دانشجویان از سطح متوسط، بالاتر بود و میانگین نمره دانشجویان مقطع علوم پایه کمی بیشتر از مقطع علوم بالینی بود که توصیه کردند که بهمنظور موفقیت هر چه بیشتر حرفهای، با برگزاری دورههای آموزشی، سمینارها و کارگاههای مهارت هوش هیجانی در طول سالهای تحصیلی دانشجویان تقویت گردد (احمدی و همکاران، 95) در مطالعه فلاح و همکارش (1392) نیز نشان داده شد که آموزش مؤلفههای هوش هیجانی باعث شادکامی دانشجویان دختر خوابگاهی میشود و همچنین باعث میشود تا فرد بهتر بتواند با مسایلی که ویژه محیطهای خوابگاهی است، کنار آید (فلاح و همکاران 92).
ازآنجایی که هوش هیجانی، قابل آموختن و همچنین اکتسابی میباشد و از طریق آموزش، میتوان هوش هیجانی را افزایش داد و افراد دارای هوش هیجانی بالاتر، دستیابی بیشتر به موفقیت دارند، جایگاه مهم هوش هیجانی در برنامهریزیهای آموزشی پررنگتر میشود و همچنین با توجه به اینکه دانشجویانی که در دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران پذیرفتهشدهاند دارای نمره و رتبه نسبتاً بالاتری در قیاس با سایر واحدها بودند و رقابت تنگاتنگی میان دانشجویان در کلاسها و یادگیری مطالب و امتحانات وجود داشت که گهگاه اسباب عدم تمرکز و تشویش خاطر آنها و به طبع آن سبب تحت شعاع قرار گرفتن سلامتی و پیشرفت آنها میگشت، پژوهشگر بر آن شد تا با بررسی آموزش مؤلفههای هوش هیجانی بر هوش هیجانی در بین دانشجویان گروههای پزشکی و غیر پزشکی گامی در جهت ارائه شناخت و آگاهی به مسئولین در جهت ارائه آموزشهای شناسایی و مدیریت هیجانات و به جوانان دانشجو در جهت استفاده از این آموزشها و روشهای مناسب برای داشتن یک زندگی سالم بردارد.