خلاصة:
از جمله بایستههای دین مبین اسلام در مواجهه با مسائل مستحدثه و نظریات جدید، استنطاق از قرآن کریم و طرح پرسش از این کتاب آسمانی است، اما قبل از طرح بحث بهمنظور پاسخگویی به این سوال که دین مبین اسلام چه نظری در باب موضوعات جدید دارد، پرداختن به «روش تحقیق» مناسب و کارآمد برای کشف و شناسایی آیات مرتبط با آن موضوع، از اهمیّت و ضرورت بیشتری برخوردار بوده و گام اساسی در پژوهشهای میانرشتهای برای تحول در حوزه علوم اسلامی است. از جمله نظریههای جدید مطرح شده در عصر اخیر، موضوع «قدرت نرم» و مولفهها و منابع ایجاد آن در جوامع انسانی است. اگرچه این نظریه ابتدا توسط اندیشمندان غربی مطرح شده، اما این سوال همواره مطرح بوده که نظر قرآن کریم در رابطه با موضوع قدرت نرم چیست و چه ملاحظاتی در این زمینه مطرح شده است. در این مقاله تلاش شده تا در یک رویکرد میانرشتهای و با استفاده از روش «تحلیل محتوای کیفی»، به تحلیل کیفی مضامین مستخرج از آیات قرآنی پرداخته و گونههای قدرت، منابع قدرت و ملاحظات آن را از منظر قرآن کریم تبیین نمائیم. یافتههای تحقیق نشان میدهند در قرآن کریم از دو گونه قدرتهای جبهه حق و باطل سخن گفته شده و برای کسب قدرت نرم، چهار منبع حاکمیّت الهی، عزّت الهی، مالکیّت الهی و قدرت الهی معرفی گشته است.
One of the necessities of Islam in the face of new issues is to ask questions of the Holy Quran, but before that it is necessary to pay attention to the appropriate and efficient research method to discover and identify verses related to that issue. An essential step in intermediate research for change in the field of Islamic sciences is to pay attention to the issue of research methods in the Holy Quran. Among the new theories proposed in the modern age is the issue of "soft power". Although this theory was first proposed by Western thinkers, what is the view of the Holy Qur'an on the subject of soft power? In this article, we have tried to analyze the themes extracted from Quranic verses with interdisciplinary approach and using the method of qualitative content analysis, and to identify the types of soft power and its sources. The research findings show that in the Holy Quran, two types of powers of the right and wrong front are mentioned and in order to gain soft power, four sources of divine sovereignty, divine honor, divine ownership and divine power have been introduced.
ملخص الجهاز:
گونه شناسي و منبع يابي »قدرت نرم « مبتني بر تحليل محتواي آيات قرآن کريم محمد عترت دوست ۱ چکيده ازجمله بايسته هاي دين مبين اسلام در مواجهه با مسائل مستحدثه و نظريات جديد، استنطاق از قرآن کريم و طرح پرسش از اين کتاب آسماني است ، اما قبل از طرح بحث به منظور پاسخگويي به اين ســؤال که دين مبين اســلام چه نظري در باب موضوعات جديد دارد، پرداختن به «روش تحقيق » مناســب و کارآمد براي کشــف و شناســايي آيات مرتبط با آن موضــوع، از اهميت و ضرورت بيشتري برخوردار بوده و گام اساسي در پژوهش هاي ميانرشته اي براي تحول در حوزه علوم اسلامي است .
بديهي است که اصول و کليات اين موضوع در قرآن مطرح شده است ، اما چگونه مي توان نظريه قرآن در خصوص انواع و منابع قدرت نرم را استخراج نمود؟ به منظور پاســخگويي به ســؤالات فوق، اين پژوهش به دنبال آن اســت تا بــا بهره گيري از روشهــاي تحقيق ميانرشــته اي در حوزه متن پژوهي ، الگويي جهت اســتخراج بســياري از موضوعات جديد و نوخاســته از نصوص ديني ارائه کرده و به عنوان نمونه يکي از اين موضوعات را نقد و بررسي نمايد.
قدرت هدايت از منظــر قرآن کريم ، هدف اصلي از بعثت انبياء الهي و فرســتادن کتاب همراه با ايشــان، براي هدايت بشر بوده است : «و إذ آتينا موسي الکتاب و الفرقان لعلکم تهتدون» (بقرة: ۵۳) و «يريد الله ليبين لکم و يهديکم ســنن الذين من قبلکم و يتوب عليکم و الله عليمٌ حکيم ٌ» (نساء: ۲۶)، اما اين هدايت يک معناي عام دارد که علاوه بر اينکه وظيفه اصلي انبياء و اولياي الهي اســت ، گروهي که از توانائي علمي و عملي برخوردار مي باشند، نيز وظيفه دارند تا با ارشاد جاهل و امر به معروف و نهي از منکر ديگران را به راه راســت هدايت و ارتکاب گناهان باز دارند.