خلاصة:
پژوهش حاضر با هدف مدلیابی روابط بین عوامل مدرسهای (نگرش به مدرسه، ادراک از جو مدرسه) بر رفتارهای تحصیلی با واسطهگری عوامل فردی (خودکارآمدی و خودتنظیمی) انجام گرفت. جامعهی این تحقیق تمام دانشآموزان متوسطه شهر شیراز است که در سال تحصیلی 1397-1396 مشغول تحصیل در دبیرستانهای شهر شیراز بودند. جهت انتخاب نمونه، 581 نفر از دانشآموزان با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای تصادفی چند مرحلهای انتخاب شدند. گردآوری اطلاعات، با استفاده از پرسشنامههای نگرش به مدرسه (SAAS) مک کوچ و سیگل (2003)، پرسشنامه ادراک جو مدرسه تریکت و موس (1973)، پرسشنامه خودتنظیمی بوفارد (1995)، پرسشنامه انگیزش تحصیلی هارتر (1980) و پرسشنامه خودکارآمدی کودکان و نوجوانان (SEQ-C) موریس (2001) انجام شد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آزمون معادلات ساختاری نشان داد که متغیرهای نگرش نسبت به مدرسه و جو مدرسه پیشبینهای مثبت و معنیداری برای خودکارآمدی و خودتنظیمی دانشآموزان بودند؛ خودکارآمدی و خودتنظیمی نیز پیشبینهای مثبت و معنیداری برای رفتارهای تحصیلی دانشآموزان بودند و تأثیر عوامل مدرسهای بر رفتارهای تحصیلی دانشآموزان را بهطور کامل واسطهگری میکردند. مدل پژوهش در مجموع 38 درصد از واریانس رفتارهای تحصیلی را تبیین نمود. یافتههای پژوهش مؤید آن است که ویژگیهای فردی دانشآموزان قادرند تأثیر عوامل مدرسهای بر رفتارهای تحصیلی را واسطهگری کنند.
The aim of this study is to modeling the relationship between school factors (attitude to the school, perception of school atmosphere) and education behaviors by intermediating of individual factors (self-efficacy and self- regulation).The society of this study is all high school students in the city of Shiraz who were studing in the city's high schools of Shiraz at the school year of 1396-1397. For sample selection, 581 students were selected using stratified random sampling method. Data collection was carried out using the attitude to school questionnaire (SAAS)MC Coach & Sigel(2003), perception of school atmosphere questionnaire Triket& Mouse(1973), Buffer self- regulatory questionnaire(1995),Hartler's Educational Motivation questionnaire(1980) and self- efficacy questionnaire of children and adolescents( SEQ-C)Maurice (2001). Analysis of data using structure equation test showed that the model has favorable fit.
ملخص الجهاز:
وي، ردي و رودرز٣(٢٠٠٧) بر اساس پژوهش هاي پيشين ، ابعاد ادراک از جو مدرسه را به چهار مؤلفه تقسيم کرده اند: حمايت معلم (اگر دانش آموزان معلمشان را کنترل گر ادراک کنند که فرصت تصميم گيري کمتري به آنان داده شود، سطوح پايين تري از خودکارآمدي و خودتنظيمي را نشان ميدهند (اکلز و ويگفيلد٤ ،٢٠٠٢ ؛ نريماني، خشنودنياي چماچاني، زاهد و ابوالقاسمي، ١٣٩٢).
بهرامي و رضوان (١٣٨٥) پژوهش خود را با عنوان بررسي رابطه بين انگيزش و پيشرفت تحصيلي دانش آموزان دختر و پسر دوره متوسطه شهر اصفهان با ويژگيهاي آموزشگاهي آنان انجام دادند که نتايج پژوهش آنها نشان داد بين متغير اسنادهاي دبيران و انگيزش پيشرفت تحصيلي رابطه معنادار نبود، اما بين متغير ساختار کلاس درس ، روش تدريس ، متغير آراستگي دبير، سيستم تنبيه و تشويق ، نظام ارزشي مدرسه و روابط عاطفي درون مدرسه با انگيزش پيشرفت رابطه معنادار بود.
جدول ٨ نتايج تحليل بوت استراپ براي بررسي نقش واسطه اي متغيرهاي خودکارآمدي و خودتنظيمي در رابطه بين عوامل مدرسه اي و رفتارهاي تحصيلي را نشان ميدهد.
بررسي رابطه خلاقيت و خودکارآمدي تحصيلي بر نگرش به مدرسه در دانش آموزان دختر مدارس راهنمايي و عادي شبانه روزي، پايان نامه کارشناسي ارشد، دانشکده روان شناسي و علوم تربيتي دانشگاه تهران .
Exploring Academic Motivation, Academic Self-efficacy and Attitudes, Journal of Education and Training Studies, Vol. 4, No. 1; Fraser, B.
Self-Regulated learning in web-based environments; instructionaltools designed to facilitate cognitive strategy use, Meta cognitive processing and motivational beliefs, educational computing Research.
Development of a structured interview for assessing student use of self- regulated learning strategies.