خلاصة:
دانشجویان دانشگاهها یک گروه آسیبپذیر از لحاظ سبک زندگی و وضعیت روانی-اجتماعی هستند. شیوع ویروس کرونا سبک زندگی را دچار دگرگونی کرده و روش قرنطینهسازی به شیوههای مختلف روی زندگی افراد اثر میگذارد. هدف از این مطالعه بررسی فعالیتبدنی، رفتار بیتحرکی و حالات روانی-اجتماعی دانشجویان ورزشکار در طول دوران قرنطینه ناشی از ویروس کرونا بود. پژوهش حاضر از نوع علی-مقایسهای بود. شرکتکنندگان شامل دانشجویان تربیتبدنی دانشگاههای کل کشور بودند که 350 نفر به شیوه نمونهگیری در دسترس انتخاب شده و به صورت خودگزارشی در دو گروه فعال و غیر فعال قرار گرفتند. متغیرهای وابسته با استفاده از پرسشنامههای بینالمللی فعالیتبدنی و مقیاس وضعیتهای روانی-اجتماعی (در طول همهگیری) و آنلاین اندازهگیری شدند. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از تحلیل واریانس چندمتغیری در نرم افزار اس پی اس اس نسخه 24 با سطح معناداری 05/0 انجام شد. نتایج نشان داد بین گروه فعال و گروه غیرفعال، تفاوت معناداری وجود دارد، بهطوری که با توجه به مقادیر میانگین افراد در گروه غیر فعال، در متغیر رفتار یکجانشینی و حالات روانی-اجتماعی (عملکرد کارآمد در جهت کاهش و عملکرد ناکارآمد در جهت افزایش) نمرات بیشتری را کسب کردند. بر اساس یافتههای این پژوهش میتوان استنباط کرد که ورزش باعث کاهش رفتاریکجانشینی، بهبود عملکرد کارآمد و کاهش عملکرد ناکارآمد دانشجویان ورزشکار میشود و از آنجا که فعالیتبدنی یک نیروی انگیزشی مهم برای غلبه بر بیماری به حساب میآید، لازم است تدابیر لازم برای بهرهگیری از آن اتخاذ شود.
Objective: University students are a vulnerable group in terms of lifestyle and psychosocial status. The outbreak of coronavirus has changed the lifestyle and the quarantine method affects people's lives in different ways. The aim of this study was to investigate the physical activity, sedentary behavior and psychosocial status of student-athletes during the quarantine period due to coronavirus. The present study was a causal-comparative study. Participants included physical education students from universities across the country, 350 of whom were selected by convenience sampling and self-reported in two groups of active and inactive. Dependent variables were measured using international questionnaires of physical activity and scale of psycho-social conditions (during the epidemic) and online. Data analysis was performed using multivariate analysis of variance at a significance level of 0.05. The results showed that there was a significant difference between the active group and the inactive group, so that according to the mean values of individuals in the inactive group, in the variables of sedentary behavior and psychosocial states (efficient performance to reduce and dysfunctional performance to increase) received higher scores. Based on the findings of this study, it can be concluded that exercise reduces sedentary behavior, improves efficient performance and reduces dysfunctional performance of student students. Since physical activity is an important motivational force to overcome the disease, it is necessary to take measures to benefit It should be adopted.