خلاصة:
امروزه افزایش تعداد مراکز آموزشی، شرایط پیچیده محیطی و نیازهای متنوع دانشآموزان، مدارس را به بازارهای تجارت
آموزش در سطح فرامحلی تبدیل کرده است که اگر مدیران مدارس در زمینه اداره مدارس، جذب و نگهداری دانشآموزان یک
رهبر موفق نباشند، نمیتوانند در این عرصه میدانداری کنند. رهبری موفق در مراکز آموزشی تا حد زیادی نیاز به هوش
استراتژیک و مولفه های آن خواهد داشت. رهبران مراکز آموزشی موفق با مشارکت دادن کارکنان و دانشآموزان، به جریان
انگیزهسازی در سازمان کمک میکنند و آنها به عنوان پیروان مشارکت کننده در امور به اداره امور میپردازند و کارایی سطح
بالای موسسه را تضمین میکنند. از اینرو در تحقیق حاضر، به لحاظ اهمیت نقش مبحث هوش استراتژیک، به مفاهیم مختلف
آن و همچنین به مولفه ها ابعاد آن پرداخته است، و در ادامه اهمیت هوش استراتژیک در سازمانهای امروزی و نظام آموزشی
را مورد بررسی قرار می دهد.
ملخص الجهاز:
بررسی مفهوم ، مولفه ها و ابعاد هوش استراتژیک و نقش آن در عملکرد مراکز آموزشی امین رمشکانیان ١ ، یدالله حمیدیان 2 ١ کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی و آموزگار مدارس شهرستان مهران (نویسنده مسئول ) ٢ کارشناس علوم تربیتی و آموزگار مدارس شهرستان مهران چکیده امروزه افزایش تعداد مراکز آموزشی ، شرایط پیچیده محیطی و نیازهای متنوع دانش آموزان ، مدارس را به بازارهای تجارت آموزش در سطح فرامحلی تبدیل کرده است که اگر مدیران مدارس در زمینه اداره مدارس ، جذب و نگهداری دانش آموزان یک رهبر موفق نباشند، نمی توانند در این عرصه میدان داری کنند.
به نظر مرچند و٣ هیکس (٢٠٠٧) هوش استراتژیک باید به سازمان ، اطلاعاتی که در مورد محیط کسب وکار خود نیاز دارد بدهد که بتواند تغییر را پیش بینی کند و استراتژی های مناسبی را طراحی کنند که ایجاد ارزش خواهد کرد و موجب رشد آینده و ایجاد سودآوری سازمان در بازارهای جدید در داخل و یا در صنایع دیگر شود (مرچند و هیکس ، ٢٠٠٧).
به طور کلی هوش استراتژیک ، توانایی، دانش و فرآیند جمع آوری داده ها، اطلاعات ، پردازش و تجزیه و تحلیل آنها با اهمیت استراتژیک برای برنامه ریزی و تصمیم گیری استراتژیک که سازمان ها را قادر می سازد تا وضعیت فعلی خود را مدیریت کنند، تغییرات آینده را پیش بینی و سپس استراتژی هایی را طراحی کند که به ارائه ارزش به مشتری کمک کند و در نتیجه کارایی و اثربخشی سازمان را افزایش دهد.