خلاصة:
ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ داﻧﺶ ﻣﺸﺘﺮی اﯾﻦ اﻣﮑﺎن را ﺑﻪ ﺳﺎزﻣﺎنﻫﺎ ﻣﯽدﻫﺪ ﮐﻪ ﻧﯿﺎزﻫﺎی ﻣﺸﺘﺮﯾﺎن ﺧﻮد را ﺷﻨﺎﺳﺎﯾﯽ و اﻃﻼﻋﺎت ﻣﻔﯿﺪی را از آﻧﻬﺎ ﺑﺪﺳﺖ آورد. ﺷﻨﺎﺳﺎﯾﯽ و ﺑﺮآورده ﮐﺮدن ﻧﯿﺎزﻫﺎی ﻣﺸﺘﺮﯾﺎن ﺑﻪ ﺑﻬﺘﺮﯾﻦ ﻧﺤﻮ، ﺣﺲ وﻓﺎداری ﻣﺸﺘﺮﯾﺎن را ﺑﺮﻣﯽاﻧﮕﯿﺰد. ﮐﺴﺐ ﻣﺰﯾﺖ رﻗﺎﺑﺘﯽ ﻋﺎﻣﻠﯽ ﮐﻪ ﻫﻤﻪ ﺳﺎزﻣﺎﻧﻬﺎ در ﺑﺎزارﻫﺎی ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺟﻬﺎﻧﯽ ﺑﻪ دﻧﺒﺎل آن ﻫﺴﺘﻨﺪ و ﭼﻬﺎر ﻣﻮﻟﻔﻪ ﺗﺎﺛﯿﺮ ﮔﺬار را داراﺳﺖ ﮐﻪ ﺷﺎﻣﻞ ﮐﯿﻔﯿﺖ، اﻧﻌﻄﺎف، ﻫﺰﯾﻨﻪ و زﻣﺎن ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ. ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ ﺑﻪ ﺑﺮرﺳﯽ ﻣﯿﺰان راﺑﻄﻪ ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ داﻧﺶ ﻣﺸﺘﺮی و ﮐﺴﺐ ﻣﺰﯾﺖ رﻗﺎﺑﺘﯽ ﻣﯽﭘﺮدازد و ﺗﺎﺛﯿﺮات ﻣﻮﻟﻔﻪ ﻫﺎی اﯾﻦ دو را ﺑﺮ ﯾﮑﺪﯾﮕﺮ ﻣﻮرد ﺳﻨﺠﺶ ﻗﺮار ﻣﯽدﻫﺪ. اﯾﻦ اﻣﺮ ﺑﺎ ﮐﻤﮏ ﺗﺮم اﻓﺰار آﻣﺎری spss و ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از آزﻣﻮن ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﯽ ﭘﯿﺮﺳﻮن اﻧﺠﺎم ﺷﺪه اﺳﺖ. ﺑﺮای اﯾﻦ ﻣﻨﻈﻮر، ﺗﻌﺪاد 170 ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ در ﻣﺸﺘﺮﯾﺎن ﺷﺮﮐﺖ ﻏﺬاﯾﯽ ﺷﯿﺮﯾﻦ ﻋﺴﻞ" در ﺷﻬﺮﺳﺘﺎن ﺳﺒﺰوار ﭘﺨﺶ ﺷﺪ. و ﻃﺒﻖ ﻧﺘﺎﯾﺞ ﺑﺪﺳﺖ آﻣﺪه از ﺗﺤﻠﯿﻞ اﻃﻼﻋﺎت، راﺑﻄﻪ ﻣﺜﺒﺖ و ﻣﺴﺘﻘﯿﻤﯽ ﻣﯿﺎن ﻣﻮﻟﻔﻪﻫﺎی ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ داﻧﺶ ﻣﺸﺘﺮی و ﮐﺴﺐ ﻣﺰﯾﺖ رﻗﺎﺑﺘﯽ ﺑ ﺪﺳﺖ آﻣﺪ. ﮐﻪ در اﯾﻦ ﻣﯿﺎن ﺑﻪ ﺗﺮﺗﯿﺐ وﻓﺎداری و داﻧﺶ ﺑﺮای ﻣﺸﺘﺮی ﺑﯿﺸﺘﺮﯾﻦ ﺗﺎﺛﯿﺮ را ﺟﻬﺖ ﮐﺴﺐ ﻣﺰﯾﺖ رﻗﺎﺑﺘﯽ داﺷﺘﻨﺪ.
ملخص الجهاز:
بررسي رابطه مديريت دانش مشتري و کسب مزيت رقابتي در سازمان ها (مطالعه موردي شرکت شيرين عسل ) زهرا رحيمي، مينا بينقي، امين ابوعطا ١- کارشناسي ارشد مديريت فناوري اطلاعات ، دانشگاه مهر البرز، تهران Zahra.
پژوهش حاضر به بررسي ميزان رابطه مديريت دانش مشتري و کسب مزيت رقابتي ميپردازد و تاثيرات مولفه هاي اين دو را بر يکديگر مورد سنجش قرار ميدهد.
جوان اماني و اکبري (١٤٠٠) پژوهشي را با عنوان بررسي تاثير مديريت دانش و سرمايه هاي فکري در کسب مزيت رقابتي و اولويت بندي آن به روش AHP (مورد مطالعه : شرکت بيمه ايران ) انجام دادند.
معتمديفرد و سالارزهي (١٣٩٠) مطالعه اي را با عنوان "بررسي رابطه بين عوامل تاکتيکي مديريت دانش و کسب مزيت رقابتي در سازمانهاي نوآور" انجام داده اند.
در مقاله آنها رابطه بين عوامل تاکتيکي مديريت دانش بر اساس مدل APQC و کسب مزيت رقابتي در شرکت هاي کارآفرين مستقر در مرکز رشد کرمان مورد بررسي قرار گرفته است .
٣- فرضيات پژوهش فرضيه اصلي: بين مديريت دانش مشتري و کسب مزيت رقابتي رابطه معناداري وجود دارد.
بين دانش براي مشتري و کسب مزيت رقابتي در شرکت شيرين عسل رابطه معناداري وجود دارد.
٢. بين دانش از مشتري و کسب مزيت رقابتي در شرکت شيرين عسل رابطه معناداري وجود دارد.
٣. بين دانش درباره مشتري و کسب مزيت رقابتي در شرکت شيرين عسل رابطه معناداري وجود دارد.
همچنين سطح معنيداري فرضيه اصلي نيز زير ٠,٠٥ است فرضيه صفر براي آن رد ميشود و رابطه مستقيم و مثبت بين مديريت دانش مشتري و کسب مزيت رقابتي وجود دارد.