خلاصة:
ﻧﻮﺟﻮانی ﯾﮑﯽ از ﻣﻬﻤﺘﺮﯾﻦ ردهﻫﺎی ﺳﻨﯽ است که به دلیل افزایش مشکلات نوجوانان در حوزه های فردی و اجتماعی، اﺣﺘﻤـــﺎل ایجاد تحریفاتﺷــﻨﺎﺧﺘﯽ در این سن اﻓﺰاﯾﺶ ﻣﯽیابد. پژوهش حاضر به منظور هنجاریابی ابزار سنجش باورهای غیر عقلانی برنارد (1988) صورت گرفته است .جامعه آماری این پژوهش شامل دانشآموزان دختر دوره دوم متوسطه منطقه 5 شهر تهران در سال 1398بود که با روش نمونه گیری خوشه ای دو مرحله ای، 274 نفر از دانشآموزان پرسشنامه باورهای غیرعقلانی را تکمیل کردند. آلفای کرونباخ پرسشنامه 77/0 به دست آمد. برای تحلیل دادهها ابتدا از روش تحلیل عاملی تاییدی استفاده شد و اگر چه تعداد ماده ها کاهش یافت، تعداد سازهها همانند سازه اصلی 4 سازه باقی ماند، با توجه به حذف دو گویه در استخراج عاملهای اصلی و عدم برازش سطح قابل قبول شاخصها، گویههای 26 گانه پرسشنامه با استفاده از تحلیلعاملی اکتشافی تحلیل شد. با چرخش واریماکس، یافتهها از مدل مفروضه پرسشنامه از وجود 4 عامل زیربنایی حمایت نمود. در ادامه با توجه به محتوای گویهها، عاملهای اول، دوم، سوم و چهارم به ترتیب «تحقیر خود»، « بیتحملی قوانین ناامیدکننده»، « بیتحملی ناکامی در تکالیف و توقع انصاف» و «بیتحملی نقض قواعد توسط دیگران» نامگذاری شدند. در نهایت پرسشنامه با 25 ماده و 4 سازه جدید استخراج گردید که می تواند 58/21 درصد واریانس کل را توجیه کند.
Adolescence is an important age,that that is increasing is increasing problems in the individual and social spheres, causing distortions at this age. The purpose of this study was to standardize Bernard's irrational beliefs assessment tool (1988). The statistical population of this study consisted of high school girl students in Tehran's 5th district in 1398. Using two-stage cluster sampling, 274 students were selected. The questionnaire was completed by irrational beliefs. Cronbach's alpha was 0.77. Confirmatory factor analysis was used to analyze the data and although the number of materials decreased, the number of constructs remained the same as the original 4 constructs, due to the elimination of two items in the extraction of the main factors and the non-fitting of acceptable index levels, 26 items. Questionnaire was analyzed using exploratory factor analysis. With varimax rotation, the findings supported the hypothesized model of the questionnaire for 4 underlying factors. Regarding the content of the items, the first, second, third, and fourth factors were named, respectively, "self-humiliation”, “intolerance of desperate laws”, “intolerance of justice hopelessness and demanding justice” and “intolerance of law-breaking by others” Finally, the questionnaire was extracted with 25 items and 4 new constructs that could justify 58.21% of the total variance.
ملخص الجهاز:
استانداردسازي نسخه ايراني مقياس باورهاي غيرعقلاني نوجوان برنارد Standardizing the Iranian Version of the Bernard's Adolescent Scale of Irrationali زهرا مصباح ،١ خديجه ابوالمعالي الحسيني ، فريده حميدي ٣ 1 2 چکيده نوجواني يکي از مهمترين رده هاي سني است که به دليل افزايش مشکلات نوجوانان در حوزه هاي فردي و اجتماعي، احتمـــال ايجاد تحريفات شــناختي در اين سن افزايش مييابد.
والينيوس و همکاران (٢٠١١٢)، در بررسي روايي وپايايي پرسشنامه خود گزارش چگونه مي توانم فکـر کنم ٣، به اين نتيجه رسيدند که باورهاي غيرعقلاني به بهترين وجه توسط يک راه حل سه عاملي بـا يک عامل شناختي عمده ، که به عنوان "ذهن جنايي" شناخته مي شود و مي تواند به عنـوان معيـار تفکر جنايي در نوجوانان مورد استفاده قرار گيرد.
مقيـاس ارزش هاي غيرعقلاني اليس مک دونالند و جيم (١٩٧٢١١)، احساس ناکارامدي در عملکرد را بـا نمونـه بــه حجــم ٧٤ نفــر مــورد بررســي قــرار داد کــه الفــاي کرونبــاخ ٠/٧١ را در نتــايج خــود داشــت 1 Irrational Beliefs Test 2 Wallinius et al 3 (HIT) 4 Terjesen 5 The Adult Irrational Ideas Inventory (AII) 6 Cavior 7 Australian Version of Rational Behavior Inventory 8 Whiteman 9 Belief Scale Malouff and Schutte (1986) 1 Warren 0 1 Ellis Irrational Values Scale 1 (ترجيسن ،٢٠٠٩).