خلاصة:
هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطۀ ساختاری ادراک جوّ مدرسه و رفتارهای برونیسازیشده با نقش واسطۀ شایستگی اجتماعیـهیجانی بود. روش پژوهش همبستگی و جامعۀ آماری شامل تمام دانشآموزان پسر مقطع متوسطۀ اول شهر ارومیه در سال تحصیلی 1400-1399 بود. 380 نفر از دانشآموزان بهروش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند و مقیاسهای جوّ مدرسۀ دلاویر (DSCS، بیر و همکاران، 2011)، فرم خودسنجی نوجوان (YSR، آخنباخ و رسکورلا، 1991) و مقیاس شایستگی اجتماعیـهیجانی (SECQ، زو و ایی، 2012) را تکمیل کردند. بعد از حذف پرسشنامههای مخدوش و دادههای پرت، 374 پرسشنامه با روش الگویابی معادلههای ساختاری و با استفاده از نرمافزار AMOS ویراست 24 تحلیل شدند. نتایج نشان داد ادراک جوّ مدرسه و شایستگی اجتماعیـهیجانی بهصورت مستقیم رفتارهای برونیسازیشده را پیشبینی کردند. علاوهبراین، ادراک جوّ مدرسه بر رفتارهای برونیسازیشدۀ دانشآموزان بهواسطۀ شایستگی اجتماعیـهیجانی اثر غیرمستقیم دارد. این پژوهش شامل تلویحاتی برای متولیان عرصۀ تعلیموتربیت است تا با تکیه بر نتایج، برای تعدیل و کاهش رفتارهای برونیسازیشدۀ دانشآموزان اقدامات لازم و بهینهای انجام دهند.
This study aimed to investigate the structural relationship between school climate perception and externalizing behaviors with the mediating role of social-emotional competence. The research design was descriptive-correlational. The Statistical population included all the Junior high school students in Urmia city in 2020-2021. The sample included 380 students that were selected through random cluster sampling method. The participants completed the Delaware School Climate Survey (Bear et al. 2011), Youth Self-report Scale (Achenbach & Rescorla, 1991), and social-emotional competence Scale (Zhou and Ee, 2012). After deleting the outliers, 374 questionnaires were analyzed by structural equation modeling using AMOS software version 24. The results indicated that Perception of school climate and social-emotional competence directly predicted externalized behaviors. School climate also had an indirect effect on externalizing behaviors through Social-emotional competence. This research includes implications for those in charge of education to take necessary and optimal measures to modify and reduce externalized behaviors of students.