خلاصة:
هدف از پژوهش حاضر، پیش بینی کیفیت زندگی براساس خود شفقت ورزی در دانش آموزان دختر مقطع متوسطه دوم شهر همدان بود. روش: در این مطالعه از روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی استفاده شد. علاوه براین مطالعه ی حاضر از حیث هدف در دسته مطالعات کاربردی میباشد. جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه دانش آموزان دختر مقطع متوسطه دوم نواحی 1 و 2 شهر همدان تشکیل داد که تعداد آنها در سال 1401-1400 برابر با 7500 نفر بود. برای تعیین حجم نمونه از فرمول فیدل و تاپاچینگ (۲۰۰۷) استفاده شد و تعداد حجم نمونه ۱۰۶ به دست آمد که بهمنظور اطمینان به 120 نفر افزایش یافت. در پژوهش حاضر از ابزار پرسشنامه استفاده شد. یافتهها: با توجه به یافتههای پژوهش آزمون همبستگی پیرسون نشان میدهد که همبستگی مثبت و معنیداری بین خودشفقت ورزی و کیفیت زندگی وجود دارد. بین ابعاد مهربانی به خود، ذهن آگاهی و تجارب مشترک انسانی رابطه مثبت، مستقیم و معناداری وجود دارد. همچنین بین ابعاد همانندسازی افراطی، قضاوت کردن خود و انزوا رابطه معکوس و معناداری وجود دارد. نتیجهگیری: فرضیه پژوهش تایید شد بنابراین بین کیفیت زندگی و خود شفقت ورزی در دانش آموزان دخترمقطع متوسطه دوم شهر همدان رابطه وجود دارد.
The purpose of the present research was to predict the quality of life based on self-compassion in female students of the second secondary level in Hamadan city. Method: In this study, a descriptive correlational research method was used. In addition, the current study is in the category of applied studies. The statistical population of the present study was made up of all the female students of the second secondary level in the 1st and 2nd districts of Hamedan city, whose number was equal to 7500 people in 2001-1401. Fidel and Topaching (2007) formula was used to determine the sample size and the number of sample size was 106, which was increased to 120 people to be sure. In the present study, a questionnaire was used. Findings: According to the research findings, the Pearson correlation test shows that there is a positive and significant correlation between self-compassion and quality of life. There is a positive, direct and meaningful relationship between the dimensions of self-kindness, mindfulness and common human experiences. Also, there is an inverse and significant relationship between the dimensions of extreme identification, self-judgment and isolation. Conclusion: The research hypothesis was confirmed, so there is a relationship between the quality of life and self-compassion in female students of the second secondary school in Hamedan city..