خلاصة:
جامعه پذیری سیاسی بعنوان مهمترین عامل انتقال نقاط قوت، ثبات و تداوم هر نظام سیاسی بشمار می آید. بی شک غفلت و یا بی توجهی به آن باعث فزونی بی اعتنایی افراد جامعه نسبت به سرنوشت کشور و آسیب پذیری آنان در برابر تبلیغات نادرست دشمنان می شود. مقاله حاضر که نتیجه تحقیقی در همین زمینه است به بررسی ابعاد سیاستگذاری های آموزشی در توانمندسازی سربازان وظیفه با رویکرد جامعه پذیری سیاسی از دیدگاه سیاستگذاران و مجریان حوزه نظام وظیفه می پردازد. این تحقیق به روش کیفی، از نوع توصیفی – تبیینی با ابزار تحلیل محتوا و ارائه نظرات یازده تن از نخبگان و مسئولان بلند پایه نظامی و تصمیم گیر در عرصه های حوزه نظام وظیفه پرداخته است. همانطور که در ارزیابی نهایی صورت پذیرفته از مصاحبه انجام شده با مسئولین و سیاستگذاران حوزه نظام وظیفه مشخص است، بیشترین فراوانی مربوط به مولفه های شکل گیری ارزش ها و باورهای سیاسی، خدمت به اعتلای وطن و پایبندی به تعهدات،عمل و رفتار است که آنها را مطلوب اعلام می کنیم و و در آموزش مولفه مشارکت سیاسی و مولفه احترام به حاکمیت نظام سیاسی نگاه ضعیف تری وجود دارد بطوریکه نتایج حاصله می بایست در سیاستگذاری ها مورد توجه بیشتر قرار گیرد.
Political socialization is the basic for social security, which is one of the essential needs of society and the transfer of the strengths, stability and continuity of any political system. No doubt that ignoring it will increase the indifference of the people of society towards the fate of the country and their vulnerability to the false propaganda of the enemies. The present paper, which is the result of research in this context, examines the role of service training in the maintenance and development of social security with the political socialization approach. This research has dealt with the qualitative method, descriptive method with content analysis tools and the comments of five elites and high ranking military leaders and decision makers in the area of service. To achieve the goal by using the interview method, gathering information and analyzing the data, we examine the issue significantly and ultimately to the results of current policies regarding the current policies for political socialization. In order to collect data, the interview method was used. As evident in the final assessment of the interview conducted with the officials and policy makers, there is a great deal of respect for the components of our formation, values and political beliefs, service to the top of the homeland, and adherence to commitments, action and behavior that we have desired, and there is less attention in training the component of the political participation and the component of respect for the sovereignty of the political system.
ملخص الجهاز:
همان طور که در ارزيابي نهايي صورت پذيرفته از مصـاحبه انجـام شـده بـا مسئولين و سياست گذاران حوزه نظام وظيفه مشخص است ، بيشترين فراواني مربوط به مؤلفه هاي شکل گيـري ارزش هـا و باورهاي سياسي، خدمت به اعتلاي وطن و پايبندي به تعهدات ، عمل و رفتار است که آن ها را مطلوب اعلام مي کنيم و در آموزش مؤلفه مشارکت سياسي و مؤلفه احترام به حاکميت نظام سياسي نگاه ضعيف تري وجود دارد؛ به طوري که نتايج حاصله مي بايست در سياست گذاري ها مورد توجه بيشتر قرار گيرد.
سؤال پژوهش سياست گذاريهاي آموزشي صورت گرفته در حوزه خـدمت وظيفـه عمـومي از منظـر جامعه پذيري سياسي از چه آسيب هايي برخوردار است ؟ ادبيات موضوع و مباني نظري استمرار يا دگرگوني فرهنگ هاي سياسي، در گـرو کسـب ايسـتارها و ارزش هـا توسـط مردم است .
جدول شماره ١٥- فراواني ابعاد جامعه پذيري سياسي مورد توجه مصاحبه شوندگان (سياست گذاران ) (رجوع شود به تصویر صفحه) - برابر نتايج به دست آمده ، بيشترين فراواني مربوط به مؤلفه هاي شـکل گيـري ايسـتارها، ارزش ها و باورهاي سياسي، خدمت به اعتلاي وطن و پايبندي به تعهدات ، عمل و رفتـار و کمترين فراواني مربوط به مؤلفه هاي مشارکت سياسي و احترام به حاکميـت نظـام سياسـي است که نشان ميدهد در آموزش سه بعد از اين مؤلفـه هـا بيشـترين توجـه و رغبـت و در آموزش دو بعد آن توجه کمتري وجود دارد.