خلاصة:
هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی درمان متمرکز بر شفقت بر سبک های مقابله با استرس، خودانتقادی و تنظیم هیجان معلمان دانش آموزان با نیازهای ویژه در زمان همه گیری کرونا بود. پژوهش حاضر ازنظر هدف کاربردی و ازنظر روش، جز تحقیقات تجربی با طرح تک آزمودنی بود.جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه معلمان کودکان با نیازهای ویژه شهرستان بافق در سال 1400 سال به تعداد 14 نفر تشکیل داد که از بین آنها به روش نمونه گیری در دسترس تعداد 4 نفر انتخاب شد که در دو گروه آزمایش (2 نفر) و کنترل (2 نفر) قرار گرفتند، افراد گروه آزمایش به صورت مجازی (با استفاده از برنامه وات ساپ) 8 جلسه 90 دقیقهای درمان متمرکز بر شفقت را دریافت کردند. همه این چهار نفر در زمان خط پایه، جلسه سوم، ششم و هشتم (جلسه آخر مداخله)پرسشنامه سبکهای مقابله با موقعیتهای استرسزا اندلر و پارکر (1991)، پرسشنامه راهبردهای تنظیم هیجان گروس و جان(2003) و پرسشنامه خودانتقادی گیلبرت و همکاران(2004) را تکمیل کردند. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از شاخص درصد بهبودی و بازبینی گرافیکی شکلها انجام شد. نتایج نشان داد که آزمودنیهای گروه آزمایش از مرحله خط پایه تا آخر درمان درصد بهبود بالای 50 و افزایش نمره معنی داری در سبک مساله مدار و ارزیابی مجدد شناختی تجربه کردند. همچنین افراد گروه آزمایش درصد بهبود بالای 50 و کاهش نمره معنی داری در سبک هیجان مدار، سبک اجتنابی، خود انتقادی و فرونشناسی تجربه کردند. در حالی که آزمودنیهای گروه کنترل طی این مدت افزایش یا کاهش نمره قابل ملاحظطه ای نداشتند
The purpose of the present study was to investigate the effectiveness of compassion-focused therapy on stress coping styles, self-criticism and emotion regulation of teachers of students with special needs during the Corona epidemic. The current research was experimental research with a single-subject design in terms of its practical purpose and method. The statistical population of the present study was made up of all the teachers of children with special needs in Bafaq city in the year 1400 in the number of 14 people, out of which 4 people were selected by available sampling method, who were divided into two experimental groups (2 people) and control ( 2 people), the people of the experimental group received 8 sessions of 90-minute compassion-focused therapy virtually (using WhatsApp). All of these individuals, during baseline, sessions 3, 6, and 8 (final session of the intervention), completed Coping Inventory for Stressful Situation of Andler and Parker (1991) Gross and John Emotion Strategies Questionnaire (2003), and self-critical questionnaire of Gilbert et al. (2004). Data analysis was done using percentage recovery index and graphical review of figures. The results showed that the subjects of the experimental group experienced an improvement of over 50% and a significant increase in the problem-oriented style and cognitive re-evaluation from the baseline stage to the end of the treatment. Also, the people of the experimental group experienced an improvement percentage of over 50 and a significant decrease in the emotion-oriented style, avoidance style, self-criticism and neuroscience. While the subjects of the control group did not have a significant increase or decrease in score during this period. Based on the results of the current research, it can be seen that the treatment focused on compassion is effective on the styles of coping with stress, self-criticism and emotion regulation of teachers of students with special needs during the corona epidemic and should be considered by counselors and psychologists in rehabilitation programs.
ملخص الجهاز:
بر مبناي نتايج پژوهش حاضر مي توان دريافت که درمان متمرکز بر شفقت بر سبک هاي مقابله با استرس ، خودانتقادي و تنظيم هيجان معلمان دانش آموزان با نيازهاي ويژه در زمان همه گيري کرونا موثر مي باشد و بايد در برنامه هاي بازتواني مورد توجه مشاوران و روانشناسان قرار گيرد.
Based on the results of the current research, it can be seen that the treatment focused on compassion is effective on the styles of coping with stress, self-criticism and emotion regulation of teachers of students with special needs during the corona epidemic and should be considered by counselors and psychologists in rehabilitation programs.
Keywords: Corona, teachers of students with special needs, therapy focused on compassion, stress coping styles, self-criticism, emotion regulation.
Boersma 162 پژوهش هاي فوق و با توجه به اينکه بررسي هاي متعدد نشان داده است که مداخله هاي درست و به موقع ميتواند از اثرات منفي استرس و فشار رواني کار با افراد کم توان ذهني در بين معلمان و از اين جهت تضمين کننده سلامت رواني آن ها خصوصا در زماني که شيوع ويروس کرونا مشکلات روانشناختي مضاعفي را براي آنان بوجود آورد، باشد؛ اين پژوهش درصدد پاسخگويي به اين سوال است که آيا درمان متمرکز بر شفقت بر سبک هاي مقابله با استرس ، خودانتقادي و تنظيم هيجان معلمان دانش آموزان با نيازهاي ويژه در زمان همه گيري کرونا موثر است ؟ روش تحقيق پژوهش حاضر ازنظر هدف کاربردي و ازنظر روش ، جز تحقيقات تجربي با طرح تک آزمودني ١ بود.