خلاصة:
پژوهش حاضر با هدف واکاوی پیامدهای یادگیری به شیوه معکوس مجازی از نگاه دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان به شیوه کیفی و از نوع پدیدارشناسی انجام شد. با توجه به ماهیت پژوهش، از روش نمونهگیری هدفمند استفاده شد که با مصاحبه عمیق 9 نفر از دانشجومعلمان، دادههای اخذشده به اشباع رسید. برای تجزیه و تحلیل دادههای جمعآوریشده از روش تحلیل مضمون و از نرمافزار MAXQDA11 بهعنوان یک شیوه کمکی در واردکردن دادهها استفاده شد. یافتههای حاصل از ادراک دانشجومعلمان در خصوص پیامدهای این روش در 6 مضمون اصلی افزایش صلاحیتهای فناوری، ارتقاء و بهبود یادگیری، بهبود مهارتهای اجتماعی و ارتباطات، روانشناختی، شخصیسازی یادگیری و کنترل و تنظیم یادگیری خلاصه شد. ادراک دانشجومعلمان نشان میدهد که از نگاه آنها استفاده از کلاس معکوس مجازی گامی مثبت در ارتقا سطح آموزشی و دارای پیامدهای مثبتی در ابعاد مختلف است. یادگیری به شیوه معکوس مجازی میتواند آموزش را برای فراگیران اثربخشتر و شخصیسازی نماید و مسئله آموزش در کنترل دانشجویان از لحاظ زمانی، مکانی و سرعت قرار گیرد تا آنها بتوانند آموزش را متناسب با سرعت یادگیری خود تنظیم کنند.
The present research was conducted with the aim of analyzing the consequences of virtual flipped learning from the perspective of pre-service teachers of Farhangian University in a qualitative and phenomenological way. Due to the nature of the research, purposive sampling method was used, which obtained data was saturated with in-depth interviews with 9 pre-service teachers. The content analysis method was used to analyze the collected data and MAXQDA11 software was used as an auxiliary method in entering the data. Findings from pre-service teachers’ perceptions about the consequences of this method were summarized in 6 main themes:increase of technological competences, learning promotion and improvement, social and communication issues, psychological, personalization of learning, and control of learning. Pre-service teachers’ perception shows that from their point of view, using the virtual flipped classroom is a positive step in improving the level of education and has positive consequences in various dimensions. Virtual flipped learning can make learning more effective and personalized for learners, and the issue of education can be controlled by students in terms of time, place and speed so that they can adjust education to their learning speed.
ملخص الجهاز:
در اين روش ، دانش آموز خودش محتواي دروس را از طريق ويدئو آموزشي، کتاب ها، وب سايت ها و وبلاگ ها در خانه مشاهده و مطالعه ميکند و ساعت کلاس درس به صورت کاملاً کاربردي و مفيد در جهت انجام تمرين و تکليف به صورت گروهي در جهت تحکيم و تقويت مفاهيم اساسي که فراگيران در خانه درک کرده اند، استفاده ميشود (برگمن و سمز،٢ به نقل از بهمني، صفايي موحد، حکيم زاده ، عطاران و علوي مقدم ، ١٣٩٦).
بهمني و همکاران (١٣٩٦)، کاوياني، لياقت دار، زماني و عابديني (١٣٩٧)، -١Altemueller& Lindquist ٢- Bergmann & Sams ٣- Mull ٤-Ozdamli & Asiksoy ٥- McNally ٦- Long, Cummins & Waugh -٧ Enfeld ٨- Albert & Beatty ٩- Little دهقان زاده ، جعفر آقايي و خردادي آستانه (١٣٩٧)، دهقان زاده وعليزاده (١٣٩٧)، طهماسبي، احقرو احمدي (١٣٩٦) و پيري، صاحب يار و سعداللهي (١٣٩٧) در حوزه يادگيري معکوس پژوهش هايي را انجام داده اند.
١- Alsancak Sirakaya & Ozdemir ٢- Steen-Utheim & Foldnes ٣-Ahmed & Abdulla ٤- MerlinဨKnoblichb & Camp عليپور، پورشافعي و عليپور(١٣٩٩) در پژوهشي به بررسي پيامدهاي آموزشي يادگيري معکوس از نگاه والدين دانش آموزان پرداخته اند.
اين يافته با يافته هاي پژوهش دهقان زاده و عليزاده (١٣٩٧)، استين -اوتهيم وفولدنس (٢٠١٨) هماهنگ است و نشان دهنده آن است که به کارگيري يادگيري معکوس باعث شده است که کنترل يادگيري فراگيران در مسائل آموزشي بيشتر شود.
يافته هاي پژوهش نشان ميدهد که دانشجومعلمان بر اين باور هستند که استفاده از کلاس معکوس مجازي در امر آموزش باعث افزايش صلاحيت فناوري آن ها شده است .