خلاصة:
هدف: هدف از این پژوهش بررسی اثر بخشی آموزش معکوس بر یادگیری پایدار در آموزش بخش زمین شناسی درس علوم تجربی دانش آموزان دختر پایه هشتم بود. روش: پژوهش حاضر از لحاظ هدف، کاربردی است و از لحاظ میزان نظارت و درجه کنترل متغیرها در زمره پژوهشهای میدانی است. روش پژوهش، نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با دو گروه آزمایش و کنترل است. جامعه آماری پژوهش را تمامی دانش آموزان پایه هشتم مدارس دخترانه منطقه خزل استان همدان در شهرستان نهاوند، تشکیل می دادند. روش نمونهگیری، مبتنی بر هدف بود و 30 نفر از جامعه آماری انتخاب و بصورت غیر تصادفی در دو گروه همگن 15 نفری آزمایش و کنترل به صورت مساوی گمارده شده اند. ابزار پژوهش، پرسشنامه یادگیری پایدار زکی خانی و همکاران(1399) بود. ابتدا دانشآموزان گروه آزمایش و کنترل پرسشامه ها را تکمیل و سپس در طی شش جلسه در کلاس های آموزشی حضور پیدا کردند. یافتهها: یافتههای پژوهش حکایت از آن دارد که آموزش به روش یادگیری معکوس، بر یادگیری پایدار (استمرار یادگیری، تقویت حل مساله، ایجاد تفکر خلاق و معناداری یادگیری) تاثیر معناداری دارد و منجر به افزایش در هر چهار مقیاس فوق می گردد. نتیجه: این یافتهها، به فرایند فعال شدن دانشآموزان در فرایند یاددهی- یادگیری و افزایش دانشآموز محوری در کلاس درس که در ماهیت این روش قرار دارد، نسبت داده می شود. با توجه به نتایج پژوهش به مسئولان توصیه میشود که در جلسات ضمنخدمت معلمان علوم تجربی مراحل روش معکوس را آموزش و سایر روش ها را مورد بازنگری قرار دهند.
Purpose: The purpose of this research was to investigate the effectiveness of reverse teaching on sustainable learning in the teaching of the geology section of the science course for eighth grade female students.Method: The current research is practical in terms of its purpose and in terms of the amount of monitoring and the degree of control of variables, it is among field researches. The research method is semi-experimental with a pre-test and post-test design with two experimental and control groups. The statistical population of the research consisted of all the eighth grade students of girls' in Nahavand city. The sampling method was purpose-based and 30 people were selected from the statistical population and randomly assigned to two homogenous groups of 15 people, test and control. First, the students of the experimental and control group completed the questionnaires and then attended the training classes during six sessions.Findings: The findings of the research indicate that reverse learning method education has a significant effect on sustainable learning (continuing learning, strengthening problem solving, creating creative thinking and meaningful learning) and leads to an increase in all the above four scales. These results can be attributed to the process of students' activation in the teaching-learning process and increasing student-centeredness in the classroom, which is in the nature of this method. According to the results of the research, it is recommended to the authorities to teach the steps of the reverse method and review the other methods in the in-service meetings of science teachers.