خلاصة:
مقدمه: سیاهه شناخت اجتماعی- فرم والدین، ابزاری است که برای ارزیابی مهارت ذهنخوانی در طول دوران کودکی طراحی شده است. هدف از پژوهش حاضر ساخت و بررسی ویژگیهای روانسنجی سیاهه شناخت اجتماعی (ساشا) بود. روش: طرح پژوهش حاضر، جزء طرحهای توصیفی- همبستگی مبتنی بر روانسنجی بود. بدین منظور سیاهه شناخت اجتماعی که دارای 44 عبارت است با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای بر روی 492 کودک 3 تا 12 ساله شهر تهران اجرا شد. برای تحلیل دادهها از روش تحلیل عاملی تأییدی استفاده شد. یافتهها: نتیجه تحلیل عاملی تأییدی وجود سه عامل چک لیست مذکور را مورد تأیید قرار داد. از سوی دیگر نتایج ضریب همبستگی شواهدی دال بر روایی همگرای سیاهه شناخت اجتماعی با ضریب نظریه را فراهم کرد. همچنین به منظور سنجش پایایی سیاهه از ضریب آلفای کرونباخ و همبستگی خرده مقیاسها با نمره کل استفاده شد که ضریب آلفای کرونباخ برای خرده مقیاس نظریه ذهن پایه (81/0)، نظریه ذهن مقدماتی (98/0)، نظریه ذهن پیشرفته (97/0) و نمره کل سیاهه (98/0) به دست آمد. نتیجهگیری: به طور کلی میتوان از سیاهه شناخت اجتماعی به عنوان ابزاری سودمند برای غربالگری، تشخیص، پژوهش و سایر زمینههای مداخلاتی بهره برد. واژگان کلیدی: اُتیسم، شناخت اجتماعی، نظریه ذهن پایه، نظریه ذهن مقدماتی، نظریه ذهن پیشرفته.
Introduction: social cognition checklist- parent form has been designed assess mind reading skill across childhood. The aim of this study was development and investigate the psychometric characteristics of social cognition check list (SASHA). Method: the research design was descriptive correlational research based on psychometric analysis. The social cognition checklist consists of 44 statement was carried out on 492 children aged 3 t0 12 years old through random multi- stage cluster sampling in Tehran. for analysis of data, the confirmatory factor analysis was used. Results: the results of confirmatory factor analysis confirmed the three factors of the checklist. The results of the correlation coefficient provided evidence of the convergent validity of the social cognition checklist with theory of mind quotient. The reliability of the checklist was measured by Cronbach’s alpha coefficient and the correlation of the subscales with the total score of the checklist. Cronbach’s alpha for subscale precursor theory of mind (0/81), elementary theory of mind (0/98), advanced theory of mind (0/97) and total score was (0/98). Conclusion: generally, social cognition checklist can be used as practical tool for diagnosis, screening, research and other areas of interventions. Keywords: Autism, Social Cognition, Precursor Theory of Mind, Elementary Theory of Tind, Advanced Theory of Mind.