خلاصة:
برند ویکتوراندرولف در نمایش زنده لباس بهار-تابستان 2016، مجموعهای را با الهام از آثار پیکاسو به نمایش گذارد. طراحان مجموعه خوانش خود را از آثار پیکاسو به وسیله مجسمههای سفید (به شکل لباس) به نمایش میدهند. این پژوهش بر آن است تا با بررسی چهرههای آثار پیکاسو و بازتولید آنها در مجموعه لباس، از دو منظر تاریخینگری و پدیدارشناسی، اول به شناخت بهتری از مجموعه طراحی شده لباس برسد. دوم، تحلیل این آثار از منظر دو رویکرد را با هم مقایسه کند. این پژوهش با رویکردی تحلیلی، توصیفی و تطبیقی، ابتدا به بررسی نمونههای مطالعاتی پرداخته و سپس هرکدام را از دو منظر تاریخینگری و پدیدارشناسی بررسی میکند. در نهایت، بعد ازمقایسه دو تحلیل معلوم میشود کدامیک از این دو رویکرد تحلیل بهتری از آثار، در اختیار میگذارد که تحلیل با رویکرد تاریخینگری به فهم و شناخت بهتر از مجموعهی طراحی شده کمک میکند.
The Viktor&Rolf brand showcased a collection that was inspired by Picasso’s works during the spring-summer 2016 live fashion show. Through white sculptures (in the form of clothes), the designers of the collection display their knowledge of Picasso’s works. This research aims to get a better understanding of the designed collection of clothes by examining the faces of Picasso’s works and their reproduction in the collection of clothes, from two perspectives of historicism and phenomenology. The second objective is to compare the analysis of these works using two approaches. This research utilizes an analytical, descriptive, and comparative approach to examine the study samples, which are then examined from the perspective of historicism and phenomenology. Finally, after comparing the two analyses, it becomes clear which of these two approaches provides a better analysis of the works, and the analysis with a historical approach helps to better understand and recognize the designed collection.
ملخص الجهاز:
تحليل چهره هاي آثار پيکاسو در نمايش زنده لباس برند ويکتوراندرولف بهار- تابستان ٢٠١٦ از ديدگاه تاريخي نگري و پديدارشناسي فائزه فوجي / دانشجوي کارشناسي ارشد پژوهش هنر، دانشکده هنر، موسسه آموزش عالي فردوس ، مشهد، ايران .
اين پژوهش بر آن است تا با بررسي چهره هاي آثار پيکاسو و بازتوليد آن ها در مجموعه لباس ، از دو منظر تاريخي نگري و پديدارشناسي ، اول به شناخت بهتري از مجموعه طراحي شده لباس برسد.
هدف از اين پژوهش ، اين است که نحوه به کارگيري چهره آثار پيکاسو را در طراحي لباس بهار-تابستان ٢٠١٦ از منظر دو ديدگاه تاريخي نگري و پديدارشناسي مورد مقايسه قرار دهد.
از طرفي ، اين پژوهش از اين نظر ضروري است که با فهم و درک آثار پيکاسو، به شناخت بهتري از مجموعه طراحي شده لباس مي رسد و از طرف ديگر، شيوه ورود لباس به دنياي هنر و تاثير آثار هنرمنداني چون پيکاسو را بر هنرمندان معاصردر حوزه مد بررسي ميکنند، اما اين پرسش ها مطرح مي شود که شيوه نمايش چهره در آثار پيکاسو از لحاظ فرمي چگونه بوده است ؟ مفهوم آن چيست ؟ مقصود هنرمند از اين شکل طراحي (با توجه به دو روديکرد ذکر شده ) چه بوده است ؟ همين پرسش ها در خصوص آثار طراحان لباس ويکتوراندرولف نيز مطرح مي شوند.
طراحان در الهام از آثار پيکاسو چگونه عمل کرده اند و آيا با نظريات او همراه بوده اند؟ در اين پژوهش ، ابتدا مشخصات فرمي آيتم هاي مجموعه لباس که به شيوه پيمايشي گزينش شده اند، بررسي مي شوند.