خلاصة:
در گذر از دنیای صنعت به الکترونیک و حضور فعال در عصر اطلاعات و تئوریهای مربوط به آن» سبب تجدید نظر در شیوههای آموزش در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی گردیده است. همانطور که مفاهیم آموزشی تغییر کردهاند» فرآیند آموزش و یادگیری نیز تحول یافته است؛ این دگرگونی نه تنها دید ما نسبت به جهان و زندگی» بلکه نحوهی حضور و مشارکتمان در آن را نیز تغییر داده است به گونهای که هدف از آموزش در رشتههای هنری» «تولید هنر» نیست بلکه «تحلیل و درک مفهوم هنر(فرآیند یاددهی- یادگیری اخلاقیات و معنویات در قالب «اصول کار» به دانشجو)» است و نقش مدرس «قضاوت کردن» نیست بلکه «هدایت(به منظور «کشف و بیان رمز و راز هستی» به مقدار قدر و اندازه هنرجو)» است. یکی از رویکردهای یاددهی- یادگیری که در رشتههای هنری برای تحقق این امر مورد توجه استء «فرآیند آموزش درونزا» میباشدکه مبتنی بر «نظریه توسعه درونزا» است. مبنای تجربی پژوهش بر اساس تجربه زیستهی نگارنده در کلاس درس ساختاریافته با «دستگاه آموزش درونزا» میباشد لذا با الهام از تفکر مهندسی معکوس؛ سعی در بازشناسی کدها و ریشههای شکلدهنده این نوع از آموزش پرداخته شده است. بدین منظورء برای دستیابی به یافتههای تحقیق» پژوهشگر پس از ثبت و مستندسازی تجربه زیسته در کلاس, به مبانی نظری حوزه علوم تربیتی و هنر مراجعه کرده و سعی شده است تا به صورت گام بهگام فرآیند آموزش درونزا مورد تحلیل و نقد قرار گیرد. نتایج پژوهش نشان میدهد دستگاه «آموزش درونزا»» فرآیند خطی و از بالا به پایین یاددهی «استاد- شاگرد(دانشجو)» را به فرآیند «شبکهای یادگیری دانشجومحور» تبدیل نموده و در آن «تحصیل و زندگی» هر دو اهمیت مییابند و مدل دوگانه «یاددهی» و «یادگیری» سازوکاری منسجم مییابد. در این دیدگاه «نقادی» از «بیرون» و «اصلاح کارشناسانه» از «درون» به صورت «خودکفاء» و «خوداتکاء» صورت میگیرد و استاد زمینهساز توسعهی زمینههای لازم برای شکوفایی استعداد دانشجویان است و سازندگان آموزش,» خود «دانشجویان» هستند. آموزش درونزاء عدالت آموزشی و مساوات اجتماعی را مورد نظر قرار داده و برای «حل مشکلات غیرمتمرکز» بیشترین «مشارکت» را در امور عمومی و کمترین تشکیلات رسمی را از طریق طرحی جامع و عادلانه جستجو میکند. از عمدهترین تفاوتهای فرآیند آموزش درونز؛ «ترکیب» اجزاء تجزیه شده علوم با یکدیگر است» در واقع نوعی از «معماری اندیشه» محقق میشود که به ساختارمند کردن ذهن هنرجویان منجر خواهد شد.