ملخص الجهاز:
"مرو گذشته از اینکه یک مرکز سیاسی/روشنفکری خراسان بزرگ به شمار میرفته مرکزی مهم صنعتی و تجاری نیز بوده است و محصولات مختلف تولید شده در کارگاههای این شهر و روستاهای اطراف آن در تمام دنیای اسلامی از شهرت خوبی برخوردار بودهاند.
هدف ما در اینجا آن نیست که راههای ارتباطی خراسان بزرگ را مورد توجه قرار دهیم زیرا که به علت وسعت این سرزمین و وجود رباطها و کاروانسراهای بیشمار و نیز این مطلب که بیشتر این اماکن در شمال خراسان بزرگ و در سر راه ابریشم واقع شده بودند خود محتاج پژوهشی عمیقتر میباشد و بنابراین تنها به ذکر راههای موجود بین مادر شهر مرو و سایر شهرهای مهم خراسان بزرگ و نیز مرو با شهرها و شهرکهای اطراف آن بسنده مینماییم.
از آمل تا کرانهتهای رود بلخ(جیحون)یک فرسخ فاصله بوده است و در اینجا مسافران از رودخانه میگذشته و به روستای فربر میرسیدهاند که در یک فرسخی رودخانه و در بیابان واقع شده بوده است و سپس راه به شاخههای گوناگونی تقسیم شده و ادامه پیدا میکرده است/راه مرو به شاش/ چاچ از آمل/فربر ابتدا به سوی بخارا میرفته است: فربر-حصنام جعفر: 6 فرسخ(ابن خرداد به همانجا).
طواویس-کوکشیبغن: 3 فرسخ:(ابن خردادبه همانجا)قدمه بن جعفر از این نقطه با نام کوک یاد کرده است که در سه فرسخی طواویس واقع شده است(قدامه همانجا).
مسیر راه به شرح زیر است: مرو-فاز 7 فرسخ:(قدامه 31،ابن خردادبه 40)،1 مرحله:(مقدسی همانجا).
فاریاب-قاع: 9 فرسخ:(«از نواحی جوزجان»:ابن خردادبه همانجا)،قدامه بن جعفر این قسمت از راه را به شکل دیگری ثبت کرده است و در این فاصله دو ایستگاه را با یک نام خوانده است؛یکی در پنج فرسخی فاریاب و دیگری در 9 فرسخی آن."