خلاصة:
در این پژوهش 116 وبلاگ کتابداری و اطلاعرسانی فارسی با استفاده از روش تحلیل محتوا مورد بررسی قرار گرفتهاند.زمینهء موضوعی یادداشتهای ارسالی و همچنین نظرات بیانگر این واقعیت است که بیشترین یادداشتهای ارسالی در وبلاگها مربوط به موضوع چاپ و نشر و بیشترین نظرات در وبلاگها،موضوعات متفرقه است.بیشترین تعداد پیوندها مربوط به پیوندهای درونمتنی است و بیشترین سرویسهای وبلاگنویسی مورد استفادهء بلاگفاست.در بررسی امکانات وبلاگنویسی،مشخص شد خروجی فید بیش از سایر امکانات وبلاگنویسی مورد استفاده قرار گرفته است.
ملخص الجهاز:
"ارهکشان(1386)در پایاننامهء کارشناسی ارشد خود استفاده از وبلاگ را برای آموزش و اطلاعرسانی در میان اعضای هیئت علمی رشتهء کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاههای شهر تهران مورد بررسی قرار داده است.
برای طبقهبندی موضوعات یادداشتهای ارسالی و نظرات در وبلاگهای کتابداری و اطلاعرسانی فارسی از تقسیمبندی موضوعی بانکهای اطلاعاتی لیزا و ایزا و همچنین سرفصلهای درسی دورهء کارشناسی و کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاعرسانی سود برده شده است.
وضعیت یادداشتهای ارسالی در وبلاگهای کتابداری و اطلاعرسانی فارسی در پاسخ به سؤال سوم پژوهش مبنی بر اینکه بیشترین یادداشتهای ارسالی در وبلاگهای کتابداری و اطلاعرسانی فارسی به کدام زمینهء موضوعی این رشته پرداختهاند، جدول 1،فراوانی هر یک از موضوعات را نشان میدهد.
زمینهء موضوعی نظرات در وبلاگهای کتابداری و اطلاعرسانی فارسی (به تصویر صفحه مراجعه شود) استفاده شده را به خود اختصاص داده است.
بررسی وبلاگهای کتابداری و اطلاعرسانی فارسی نشان داد که 46 درصد از کتابداران وبلاگنویس،مرد و 35 درصد، زنان هستند که در این میان جنسیت 19 درصد (به تصویر صفحه مراجعه شود) نمودار 6.
پیشنهادهایی برای پژوهشهای آینده با توجه به اینکه وبلاگها نسبتا پدیدهای نو هستند و پژوهشهای کمتری در این زمینه صورت گرفته است،این حوزه پژوهشهای بیشتری را میطلبد که برخی از موضوعاتی که از نظر پژوهشگر امکان بررسی بیشتری دارند،در ادامه ارائه میشود: -بررسی میزان رعایت حقوق مؤلف در وبلاگهای کتابداری و اطلاعرسانی فارسی -بررسی میزان استفادهء علمی دانشجویان کتابداری و اطلاعرسانی از وبلاگهای کتابداری و اطلاعرسانی فارسی -بررسی انگیزههای وبلاگنویسی در میان کتابداری وبلاگنویس ایرانی -بررسی نقش زنان در تولید محتوا در وبلاگهای کتابداران و اطلاعرسانی فارسی منابع 1."