خلاصة:
دو نوع تولید علمی رشته کتابداری و اطلاع رسانی با هدف تعیین میزان نزدیکی یا دوری
موضوعی آنها در سیزده مقوله جایدهی گردید و با استفاده از دو روش کتابسنجی و تحلیل
محتوا، ابتدا گرایشهای درونی هر یک از دو نوع تولید جداگانه بررسی شد، سپس روند
گرایش آنها در طول زمان (از سال 1347 تا سال 1378) مورد مطالعه قرار گرفت. در این
بررسی، کل مدت مورد نظر به هفت دوره تقسیم شده و روند دگرگونی و اوج و فرود گرایش
پایاننامهها و مقالات با یکدیگر مقایسه گردیده است. سرانجام همبستگی کلی این دو نوع
تولید با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون محاسبه شده است. یافتهها نشان میدهد که
گرایشها در هر یک از دو نوع تولید الزاما با یکدیگر یکسان نیستند. در برخی حوزهها مانند
"مبانی کتابداری"، مجموعهسازی"، "استفاده و خدمات"، و "آموزش و تحقیق" نوعی
همسویی نسبی میان پایان نامهها و مقالات وجود دارد؛ و حال آنکه مقولههایی چون
"سازماندهی"، و "کتابشناسی" چندان همسو نیستند. درجه همبستگی موضوعی مقالات و
پایاننامهها، به طور کلی، نیز بسیار ضعیف ارزیابی شده است.
ملخص الجهاز:
"سیر گرایش موضوعی پایاننامهها در سالهای 47 تا 78 [به تصویر صفحه مراجعه شود] دوره 1 2 3 4 5 6 7 جمع درصد موضوع مبانی کتابداری 1 1 2 1 0 0 72 7 9/0 کتابخانهها 12 22 28 2 8 26 45 143 19 سازماندهی 8 11 14 5 16 13 5 72 5/9 چاپ و نشر 3 7 11 2 7 5 16 51 7 مجموعه سازی 1 7 4 2 4 21 17 56 5/7 اطلاع رسانی 0 1 7 1 4 7 7 27 5/3 کتابشناسی 43 32 26 14 9 8 8 140 5/18 استفاده وخدمات 5 8 5 4 9 25 46 102 5/13 افراد 5 2 0 0 1 1 0 9 2/1 فنآوری 0 1 1 0 6 18 31 57 8 مدیریت 4 4 1 1 1 4 2 17 2/2 نسخه شناسی 1 0 0 0 0 0 10 11 15/0 آموزش و تحقیق 2 3 1 1 6 17 24 54 3/7 جمع 85 99 100 33 71 145 213 747 100 گرایش به موضوع" استفاده و خدمات"، که با 5/13 درصد در مرتبه سوم قرار گرفته است، سیر تحول قابل اعتنایی داشته و از 5 مورد در دوره اول به 46 مورد در دوره هفتم افزایش یافته یعنی بیشاز 9 برابر ارتقاء رشد داشته است."