خلاصة:
هدف: افزایش موفقیت تحصیلی دانشجویان، از اهداف مهم مراکز آموزش عالی کشور محسوب می شود؛ لذا توجه به عوامل موثر بر آن، قابل اهمیت است. از این رو، تحقیق حاضر با هدف تعیین ارتباط شادی با موفقیت تحصیلی انجام گرفته است.روش: روش مقاله زمینه یابی(Survay ) است. شرکت کنندگان پژوهش 530 نفر (353 دختر و 177 پسر) از دانشجویان دانشگاه شیراز بودند که به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند و به وسیله مقیاسهای عاطفه مثبت و منفی (PANAS) و رضایت از زندگی (SWLS) مورد ارزیابی قرار گرفتند. همچنین برای تعیین موفقیت تحصیلی آزمودنی ها، معدل تحصیلی آنان مورد استفاده قرار گرفت. پایایی پرسش نامه ها به روش آلفای کرونباخ و روایی آنها با استفاده از روش تحلیل عاملی احراز شد. نتایج بیانگر روایی و پایایی مطلوب پرسشنامه ها بود.یافته ها: نتایج حاصل از رگرسیون چندگانه نشان داد که مولفه شناختی شادی (رضایت از زندگی) پیش بینی کننده مثبت و معنادار برای موفقیت تحصیلی است، اما مولفه هیجانی شادی (عواطف مثبت و منفی) از قدرت پیش بینی معنادار برای موفقیت تحصیلی برخوردار نیست. نتیجه گیری: یافته ها نشان دادند که رضایت از زندگی به عنوان مولفه شناختی شادی، یکی از عوامل موثر در افزایش موفقیت تحصیلی دانشجویان است
ملخص الجهاز:
"شرکتکنندگان پژوهش 530 نفر(353 دختر و 177 پسر)از دانشجویان دانشگاه شیرازبودند که به روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند و بهوسیلۀ مقیاسهای عاطفۀمثبت و منفی (SANAP) و رضایت از زندگی (SLWS) مورد ارزیابی قرار گرفتند.
یافتهها:نتایج حاصل از رگرسیون چندگانهنشان داد که مؤلفۀ شناختی شادی(رضایت از زندگی)پیشبینیکنندۀ مثبت و معنادار برایموفقیت تحصیلی است،اما مؤلفۀ هیجانی شادی(عواطف مثبت و منفی)از قدرت پیشبینی معناداربرای موفقیت تحصیلی برخودار نیست.
نتیجهگیری:یافتهها نشان دادند که رضایت از زندگیبهعنوان مؤلفۀ شناختی شادی،یکی از عوامل مؤثر در افزایش موفقیت تحصیلی دانشجویان است.
تحقیقات نشان دادهاند که عوامل بسیاری در موفقیت و پیشرفت تحصیلی نقش دارند کهبرخی از آنها شناختیاند(نظیر هوش و یادگیریهای قبلی)و برخی دیگر غیر شناختی(نظیر محیطخانوادگی و جایگاه اجتماعی-اقتصادی) (1997,ssorC & nworB) .
(SLWS)elacS efiL htiw noitcafsitaS &%00102DAFG001G% است:اول اینکه،مختصر و مفید است؛دوم اینکه،اعتبار پیشبینی بالاتری نسبت به سایر مقیاسهای رضایتاز زندگی دارد؛سوم اینکه،قابلیت کاربرد برای تمامی گروههای سنی را داراست و چهارم اینکه،باعثصرفهجویی در زمان و هزینه میشود.
جدول 3:میزان پیشبینی موفقیت تحصیلی براساس مؤلفههای شادی (به تصویر صفحه مراجعه شود)همانگونه که نتایج جدول نشان میدهد،مؤلفۀ شناختی شادی(رضایت از زندگی)بهگونۀ مثبت پیشبینیکنندۀ موفقیت تحصیلی است؛اما مؤلفۀ هیجانی شادی(عواطف مثبت و منفی)نتوانست موفقیت تحصیلیرا پیشبینی کند.
نتایج مربوطبه بررسی فرضیۀ اول پژوهش،بیانگر عدم قدرت پیشبینی معنادار مؤلفۀ هیجانی شادی؛یعنیعواطف مثبت و منفی بر موفقیت تحصیلی بود.
نتایج در خصوص فرضیۀ دوم پژوهش نشاندهندۀ تأثیر مثبت مؤلفۀ شناختی شادی؛یعنی رضایت از زندگیبر موفقیت تحصیلی بود.
همچنین سایرعوامل تأثیرگذار بر موفقیت تحصیلی مورد بررسی قرار گیرد تا از این طریق به بدنۀ علمی پژوهش درزمینۀ مسائل شناختی و آموزشی کمک شود."