خلاصة:
هدف از این پژوهش، بررسی روایی و پایایی مقیاس جهتگیری فراشناختی محیط یادگیری بود. بدین منظور، یک گروه نمونه 213 نفری(107 پسر و 106دختر) از بین دانشآموزان دبیرستانی به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. این آزمودنیها به مقیاس محیط یادگیری با جهتگیری فراشناختی و پرسشنامه آگاهی فراشناختی پاسخ دادند. جهت برآورد روایی از روشهای تحلیل عوامل و روایی همگرا استفاده گردید. نتیجه تحلیل عامل با روش محورهای اصلی و چرخش متعامد از نوع واریماکس بیانگر وجود 6 عامل با نامهای تعامل درون کلاسی، کنترل توزیع شده، مطالبات فراشناختی، حمایت عاطفی، اظهارنظر دانشآموز و حمایت و تشویق معلم بود که53/68 درصد از واریانس کل را تبیین میکردند. همبستگی مقیاس جهتگیری فراشناختی محیط یادگیری با پرسشنامه آگاهی فراشناختی و هریک از زیر مقیاسهای مقیاس جهتگیری فراشناختی محیط یادگیری با کل مقیاس بین 31/0 تا93/0 دامنه داشتهاست (001/0p<) که موید روایی همگرای مطلوب این مقیاس میباشد. به منظور بررسی اعتبار مقیاس از روشهای بازآزمایی، آلفای کرونباخ استفاده گردید. دامنه ضرایب بازآزمایی با فاصله زمانی دو هفته بین 64/0 و 88/0 (001/0p<) و دامنه ضرایب آلفای کرونباخ بین60/0 تا 94/0 بود. نتیجه این که مقیاس محیط یادگیری با جهتگیری فراشناختی از روایی و اعتبار مطلوبی برخوردار است و میتواند در موقعیتهای آموزشی و پژوهشی مورد استفاده قرار گیرد.
The purpose of this study was to investigate the reliability and the validity of Metacognitive Orientation Learning Environment Scale. Participants were 213 high school students (107 boys, 106 girls) were selected by cluster sampling in Shiraz, Iran. Mean age of the students was 16.88 years old. They completed two self-report instruments: Metacognitive Orientation Learning Environment Scale & Metacognitive Awareness Inventory. The reliability coefficients were calculated in two different methods: cronbach alpha & test-retest, whith were .60 and .94 respectively. The validity of the scale as measured by The metacognitive awareness inventory was .90 (p<.01). Subscales-total correlations coefficients, as another index of validity, were between .31 to .93. Factor analysis of the questionnaire using varimax rotation showed 6 factors named Classroom interactions, Metacognitive demands, Student voice, Teacher encouragement and support, Distributed control & Emotional support whith covered over the 68.53 percent of the total variance. The results provide evidence that the metacognitive orientation learning environment scale construct is applicable for academic & research situations
ملخص الجهاز:
"بر این اساس - metacognition -Flavell - Boekaerts, Pintrich, Zeidner - Thomas - Paris & Winograd - Brown - Bannert, Hildebrand & Mengelkamp - ormrod - Skitika - Pintrich & DeGroot -Paris - Byrnes - Kurtz & Borkowski - Palincsar & Brown برنامههای آموزشی زیادی برای بهبود تواناییها و راهبردهای فراشناختی دانشآموزان پیشنهاد شده و اثربخشی آنها مورد آزمون قرارگرفتهاست (وینمن 1 ، 2004؛ اسکراو ومشمن 2 ، 1995).
- Tishman &amp; Perkins -Kin Mee - Cubukcu - McDonald - McRobbie - Hogan - Metacognitive Orientation Learning Environment Scale - item - factor analysis - Metacognitive demands 2- مباحثه بین دانشآموزان 1 : این زیرمقیاس به بحث کردن دانشآموزان با هم دربارهی فرایند یادگیریشان اشاره دارد.
- back translation - Hong Kong - Metacognitive Awareness Inventory - Schraw & Dennison - Sperling, Howard, Staley & DuBois پژوهشهای انجام شده در ایران با استفاده از روشهای همبستگی بین مقیاسهای فرعی و ابعادکلی و آلفای کرونباخ مؤید وجود روایی و اعتبار مطلوب این پرسشنامه است(دلاورپور،1386؛ متحدی،1386).
جدول3- همسانی درونی و اعتبار به شیوه بازآزمایی در هریک از عوامل و کل مقیاس عوامل آلفای کرونباخ بازآزمایی (با فاصله دوهفته) تعداد سؤال حجم نمونه تعامل درون کلاسی 92/0 79/0 10 213 کنترل توزیع شده 88/0 64/0 6 213 مطالبات فراشناختی 86/0 76/0 6 213 حمایت عاطفی 84/0 73/0 5 213 اظهار نظر دانش آموز 67/0 75/0 3 213 حمایت و تشویق معلم 80/0 88/0 3 213 کل 94/0 86/0 33 213 بحث و نتیجه گیری هدف عمده مطالعه حاضر، تبیین روایی و پایایی مقیاس جهتگیری فراشناختی محیط یادگیری برای بررسی ساختار فراشناختی محیطهای یادگیری بود."