Abstract:
یکی از روشهای فروش محصولات، «فروش مستقیم» است. شرکتهایی که از این شیوه استفاده میکنند، محصولات تولیدی خود را تنها بهواسطۀ توزیعکنندگان خود، به مصرفکنندههای نهایی میفروشند. در این روش، توزیعکنندگان محصولات شرکت را بهطور عمده از شرکت خریداری میکنند و بهدور از یک مکان ثابت تجاری و به شیوۀ خردهفروشی به مصرفکنندگان میفروشند. زیانبار بودن انبارشدن کالاهای فروشنرفته در دست توزیعکنندگان باعث شده قانونگذاران برای حمایت از حقوق توزیعکننده، شرکت را ملزم به بازپسگیری آن کالاها کنند. پرسش اساسی در خصوص این مسئله که در علم فروش مستقیم به «بازخرید» معروف است، ماهیت حقوقی آن است. به اجمال میتوان گفت که بازخرید یک خیار مختص فروش مستقیم است. به موجب این خیار در پایان رابطۀ قراردادی شرکت و توزیعکننده، در صورت درخواست توزیعکننده، شرکت با کسر پورسانتهای پرداخت شده و مبلغی معقول، موظف به بازپسگیری کالاهایی خواهد بود که در دست توزیعکننده انبار شده است.
Machine summary:
١. تبيين قانون بازخريد درمقررات بين المللي و قوانين برخي کشورها اتاق بين المللي بازرگاني در قانون فروش مستقيم خود مقرر مي دارد: «در پايان رابطۀ شـرکت و فروشندة مستقيم ، شرکت مي بايست محصولاتي که در دست توزيع کننده انبار شده وبه فروش نرفته است را در صورت قابليت فروش مجدد، به همـراه ابـزار فـروش ، از وي بازخريـد کنـد.
توضيح آنکه اين قانون بدون اينکه شرکت ها را بـه بازخريد کالاهاي انبارشده در دست توزيع کنندگان با يک سري شروط خاص ملزم کنـد، بيـان مي دارد که اگر در طرح تجاري يک شرکت فروش مستقيم ، مسئلۀ بازخريـد پـيش بينـي نـشده باشد، آن شرکت يک دسيسۀ هرمي است (٣٢,٧ ,٢٠١٠ Malaysia Direct Sales)Amendment( Act).
موضوع ديگريکه بايد به طور دقيق روشن گردد، اين است که اگر گفتـه مـيشـود قـانون بازخريد شامل کالاهايي است که «قابـل فـروش مجـدد» هـستند(ICC, Ibid)، بـه طـور معـين و کاربردي چه کالاهايي اين ويژگي را دارند؟ در پاسخ به اين پرسش بهتر است که يک اصل تأسيس کنيم وآن اينکـه هـر کـالايي قابـل فروش مجدد از سوي شرکت است ، مگر: الف ) کالايي که تاريخ مصرف آن گذشته باشد، مانند مواد بهداشتي ؛ ب ) کالايي که داراي بسته بنـدي بـوده وبـسته بنـدي آن بـاز شـده باشـد؛ در شـرايطي کـه بسته بندي باز شده ، بدون هيچ واسطه اي به حالت اول بازنمي گردد.