Abstract:
The concept of quality has attracted a lot of attention to many sectors of society so that universities and institutions of higher education are not an exception to this rule. Universities and higher education institutions are the center of learning. They create knowledge through teaching and research activities. Therefore، these institutions must provide appropriate instructions with high quality based on the needs of their customers. In addition to meeting the needs and expectations of students، they help the economic growth. According to quality experts، measuring satisfaction of customers is one of the biggest challenges in improving the quality of educational institutions. This paper introduces models of quality assessment in higher education based on the needs of customers. The method is descriptive- analytical. For data collection، books، documents and related articles were used. The results indicate that education system includes internal and external customers. They have different needs and expectations of the educational system. Being aware of such needs and expectations and meeting them are one of the main characteristics of accountability and high-quality universities.
Machine summary:
نامۀ آموزش عالي، دورة جديد Higher Education Letter سال ششم ، شمارة بيست و سوم ، پاييز ١٣٩٢، صص ٢٣- ٧ Vol. 6, No. 23, Autumn 2013 مدل هاي ارزيابي کيفيت در آموزش عالي بر اساس نياز مشتريان Models of Quality Assessment in Higher Education Based on the Needs of Customers تاريخ دريافت مقاله : ٩٢/٠٦/٠٦ بتول جمالي زواره * احمدرضا نصر ** حوريه شادفر *** مفهوم کيفيـت در بسـياري از بخـش هـاي جامعه توجه زيادي به خود معطوف کـرده اسـت و دانشگاه ها و مؤسسات آمـوزش عـالي نيـز از ايـن قاعـده مسـتثني نيسـتند.
اين مقاله با بحث دربـارة مفهـوم کيفيـت و ارزيـابي آن در آموزش عالي آغاز شده و سپس بـه بررسـي مشـتريان نظـام آموزشـي و در ادامـه بـه بررسي مهم ترين مدل هاي مديريت و ارزيابي کيفيت بـا توجـه بـه نيازهـاي مشـتريان ميپردازد.
همچنـين تعاريف مختلف ديگري در اين زمينه ارائه شده است که ميتوان به موارد زيـر اشـاره کرد: کيفيت به معناي تعالي، که ديدگاه علمي سنتي را مد نظر دارد؛ کيفيت به عنوان تناسب با اهداف ، که انطباق محصـولات يـا خـدمات بـا نيـاز مشتري، احتياجات و خواسته هاي آن است ؛ کيفيت به معني تغيير، که به طور مستقيم با يادگيرنده در ارتباط است و هـدف آن ، توانمندسازي دانشجويان با مهارت هاي خاص ، دانش و نگرشي است کـه آنهـا را براي زندگي در جامعه دانشي آماده ميکند؛ کيفيت به معناي توسعه ، که به معني پيگيري بهبود مستمر است و به طور کلي تصور ميشود که دستيابي به کيفيت از وظايف جامعۀ علمي است (هـاديزاده مقـدم ، .