Abstract:
این پژوهش به شناسایی زیرساختهای انکوباتورهای دانشگاهی و نقش آن در تأسیس شرکتهای زایشی دانشگاه میپردازد. روش پژوهش از نوع آمیخته است و جامعة آماری شامل خبرگان و متخصصان در حوزة مراکز رشد در دانشگاههای استان مازندران میشود. نمونهگیری در بخش مطالعۀ کیفی هدفمند و در بخش کمی تصادفی طبقهای بود. در بخش کیفی، سیزده نفر در فرایند مصاحبه و در بخش کمی با حجم جامعة 304 نفر، 170 نفر بهعنوان نمونه مشارکت داشتند. ابزار جمعآوری اطلاعات شامل مصاحبه و پرسشنامۀ محققساخته بود که بعد از تأئید روایی، پایایی آن 82/0=α محاسبه شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی و در بخش استنباطی از تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی استفاده شد. نتایج پژوهش در بخش کیفی بیانگر آن بود که در ایجاد شرکتهای زایشی دانشگاهی، چهارده مؤلفه در بعد زیرساخت شناسایی شد. در بخش کمی، یافتهها نشان داد مؤلفة خط مشیهای سازمانی موجود با بالاترین بار عاملی (97/0) و مؤلفة جذب سرمایه با کمترین بار عاملی (59/0) از کل واریانسها را تبیین و سایر مؤلفهها نیز هرکدام بهترتیب در درجات بعدی اهمیت قرار گرفتند. همچنین، الگوی نهایی پژوهش، با شاخصهای برازش، ضرایب استاندارد تأیید شد. میزان ضریب تأثیر مؤلفههای موجود در زیرساختهای انکوباتورهای دانشگاهی در ایجاد شرکتهای زایشی دانشگاه، بهتنهایی بالاترین ضریب تأثیرگذاری در مؤلفة خط مشیهای سازمانی موجود با 97/0 و کمترین در مؤلفة جذب سرمایه با 59/0 بود.
Machine summary:
میزان ضریب تأثیر مؤلفه های موجود در زیرساخت های انکوباتورهای دانشگاهی در ایجاد شرکت های زایشی دانشگاه ، به تنهایی بالاترین ضریب تأثیرگذاری در مؤلفۀ خط مشیهای سازمانی موجود با ٠/٩٧ و کمترین در مؤلفۀ جذب سرمایه با ٠/٥٩ بود.
نتایج پژوهش این دو محقق نشان داد تعدیل و اصلاح در قوانین و خط مشی دانشگاه ها در زمینۀ نحوة توزیع درآمد از تجاریسازی دانش ، از محل شرکت های زایشی دانشگاهی در راستای ایجاد انگیزه در استادان برای درگیرشدن در این فرایند میتواند بسیار مؤثر باشد و این امر را تسهیل کند؛ بنابراین توجه به زیرساخت های لازم در انکوباتورها از جمله مواردی است که باید دانشگاهیان و متخصصان آموزشی به آن توجه ویژه داشته باشند و میتواند مسئولیت دانشگاه و دانشگاهیان را دوچندان کند.
پرسش دوم : اولویت هریک از عوامل تأثیرگذار بر زیرساخت چیست ؟ در ادامۀ نتایج تحلیل عاملیاکتشافی، برای اولویت بندی کردن مؤلفه ها، به نتایج تحلیل عاملی و رتبه بندی هریک از مؤلفه ها در انکوباتورهای دانشگاهی پرداخته میشود که در تأسیس شرکت های زایشی دانشگاه نقش دارند.
چهارده مؤلفۀ تأثیرگذار بر زیرساخت انکوباتورهای دانشگاهی و نقش هریک در تأسیس شرکت های زایشی دانشگاه تأیید شده است .
شکل ٢ الگوی نهایی عوامل تأثیرگذار بر زیرساخت انکوباتورهای دانشگاهی و نقش آن در تأسیس شرکت های زایشی دانشگاه با هریک از عوامل اثرگذار را نشان میدهد.
نتایج کدگذاری و تحلیل محتوای طبقه ای نشان داد چهارده عامل اثرگذار در بعد زیرساخت مؤلفه های مهم انکوباتورهای دانشگاهی، در تأسیس شرکت های زایشی دانشگاه اهمیت دارند.