Abstract:
این پژوهش با هدف بررسی رابطه بین دلبستگی شغلی ، رضایت شغلی ، تعهد سازمانی و ادراک از رفتار شهروندی سازمانی با رفتار تسهیم دانش دربین مدیران و معاونان دبیرستان های دخترانه شهر اصفهان با استفاده از روش تحقیق توصیفی همبستگی انجام شده است . جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دبیرستان های دخترانه شهر اصفهان در سال تحصیلی ٩١-٩٢ که به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای ٢٣٦ نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات شامل پرسشنامه پی - لی ته (٢٠١٢)، هاینگ یی سان (٢٠١٤)با ٢٤ سوال و مقیاس ٥ درجه ای لیکرت بوده است . ضریب پایایی پرسشنامه با استفاده از آلفای کرونباخ با اجرای مطالعه مقدماتی برای دلبستگی شغلی ٠/٧٩، رضایت شغلی ٠/٦٤، تعهد سازمانی ٠/٧٨، رفتار شهروندی ٠/٧٢ و تسهیم دانش ٠/٤٥ به دست آمده است . یافته های پژوهش نشان داد متغیرهای دلبستگی شغلی ، رضایت شغلی ، تعهد سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی از بین متغیرها مجددا دلبستگی شغلی و تعهد سازمانی توان پیش بینی رفتار تسهیم دانش کارکنان را دارند. علاوه بر آن رفتار شهروندی سازمانی نیز توان پیش بینی رفتار تسهیم دانش کارکنان را دارد اما رضایت شغلی توان پیش بینی رفتار تسهیم دانش را ندارد.
Machine summary:
در ادامه پژوهش های انجام شده بررسی رابطه بین دلبستگی شغلی ، رضایت شغلی ،تعهد سازمانی و ادراک از رفتار شهروندی سازمانی با رفتار تسهیم دانش می تواند گستره دانش موجود را افزایش بخشد، در این راستا پژوهش حاضر بررسی این متغییرها را در بین مدیران و معاونان مورد توجه قرار داده است .
ضرایب همبستگی چندگانه ،تعدیل یافته و آماره F دلبستگی شغلی ، رضایت شغلی ، تعهد سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی برای پیش بینی رفتار تسهیم دانش کارکنان (رجوع شود به تصویرصفحه) برای پاسخگویی به فرضیات دوم و سوم پژوهش حاضر از تحلیل رگرسیون واسطه ای مدل هایس (٢٠١٢) استفاده شد نتایج به دست آمده از پژوهش در جدول ٣ ارائه شده است .
بحث و نتیجه گیری یافته های حاصل از این پژوهش (جدول ١و٢) نشان داد با تحلیل همزمان متغیرهای دلبستگی شغلی ، رضایت شغلی ، تعهد سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی از بین متغیرها مجددا دلبستگی شغلی و تعهد سازمانی توان پیش بینی رفتار تسهیم دانش کارکنان را دارند.
An investigation of the relationship of openness to experience and organizational citizenship behavior, journal of American academy of business, 13(1) :72-78.
Organizational citizenship behavior (OCB) , TQM and performance at the maquiladora, international journal of quality & reliability management, 25 ( 8 ):793- 808.