Abstract:
پژوهش حاضر با هدف بررسی و مقایسه رابطه حافظه کاری و حافظه کاذب در دانش آموزان با و بدون اختلال نارسایی توجه- بیش فعالی انجام گرفت. جامعه آماری پژوهش شامل دانش آموزان دوره ابتدایی شهر تهران در سال تحصیلی 89- 1388 بود. نمونه آماری شامل 34 دانش آموز بود که از این تعداد 17 دانش آموز با اختلال نارسایی توجه- بیش فعالی که بر اساس ضابطه های تشخیصی کتاب راهنمای آماری و تشخیصی بیماری های روانی ویرایش چهارم مبتلا به این اختلال تشخیص داده شده بودند و 17 دانش آموز بدون این اختلال و همتاشده با دانش آموزان با نارسایی توجه- بیش فعالی بودند. به منظور سنجش ظرفیت حافظه کاری دانش آموزان از «ماتریس حافظه کاری کورنولدی» و برای سنجش حافظه کاذب از «پارادایم دیس، رودیگر و مک درموت» استفاده شد. یافته های پژوهش نشان داد که تفاوت معناداری بین حافظه کاری در این دو گروه دانش آموز وجود دارد به طوری که دانش آموزان بدون این اختلال عملکرد بهتری در آزمون حافظه کاری نشان دادند. هم چنین مشخص شد که دانش آموزان با اختلال نارسایی توجه- بیش فعالی تحریفات حافظه بیشتری را هم در بازخوانی و هم در بازشناسی دارند. ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که در هر دو گروه دانش آموز رابطه معکوس بین حافظه کاری و حافظه کاذب وجود دارد. بر اساس این یافته ها می توان نتیجه گرفت که دانش آموزان با اختلال نارسایی توجه- بیش فعالی عملکرد ضعیف تری در حافظه کاری شان دارند و این احتمالا منجر به بروز تحریفات حافظه بیشتری در این گروه می گردد.
Machine summary:
Peters, Jelicic, Verbeek & Merckelbach 2.
برای مثال ، کاراتکین ٣ و همکارانش (٢٠٠٤) در پژوهشی بر اساس الگوی بدلی و هیچ (١٩٧٤؛ به نقل ازگماروس ، ویجر، میندرا و آلتوس ٤، ٢٠٠٨) در کودکان با اختلال نارساییتوجه - بیش فعالی دریافتند که درحالی که سیستم ذخیره سازی کوتاه مدت این افراد سالم به نظر می رسد اما مجری مرکزی حافظه کاری آنها آسیب دیده است .
Gomarus, Wijers, Minderaa & Althaus 5.
نتایج جدول شماره ١ مقایسه نمره های دانش آموزان با و بدون اختلال نارسایی توجه - بیش فعالی را در عوامل حافظه کاری ، حافظه کاذب ، بازخوانی کاذب و بازشناسی کاذب و هم چنین نتایج آزمون t را برای این دو گروه دانش آموز نشان میدهد.
بر اساس نتایج آورده شده بین میانگین های عامل «حافظه کاری ، حافظه کاذب ، بازخوانی و بازشناسی کاذب » در دو گروه دانش آموزان با و بدون اختلال نارساییتوجه - بیش فعالی تفاوت معناداری وجود دارد.
بحث هدف از پژوهش حاضر مقایسه حافظه کاری و حافظه کاذب در دانش آموزان با و بدون اختلال نارساییتوجه - بیش فعالی است .
Brocki, Randall, Bohlin, Kerns پژوهش شایپرو، هاگس ، آگوست و بلوم کویست ١ (١٩٩٣؛ به نقل از علیرضایی مطلق ، ١٣٧٩) نشان داد که عملکرد کودکان با اختلال نارسایی توجه -بیش فعالی روی تکالیف حافظه کاری مانند کدگذاری محرکها و پردازش پیچیده شنوایی به طور معناداری متفاوت از کودکان عادی است .
Working memory control deficit in kindergarten ADHD children.