Abstract:
این پژوهش با رویکرد روانشناختی و بر مبنای انگارۀ گارمن (1990) به بررسی خطاهای املایی دانشجویان چندزبانه بر اساس نوع و سطح خطا و نیز میزان تأثیر تداخل زبانی بر این خطاها میپردازد. در این پژوهش 3 گروه از دانشجویان آموزشکدۀ علمی-فرهنگی سما در شهرستان شوشتر به تعداد 150 نفر با 3 زبان مادری مختلف (فارسی، لری بختیاری، عربی) شرکت کردهاند. تحلیل دادهها نشان داد که موضوع تداخل زبانی در نادرستنویسی املای زبان انگلیسی دانشجویان تأثیرگذار است و تفاوت معناداری میان سه گروه با زبانهای مادری متفاوت وجود دارد. همچنین بر اساس یافتههای این پژوهش بهطور کل در هر سه گروه بیشترین خطاهای املایی مربوط به دو خطای حذف و جانشینی و بیشترین خطا در سطح نوشتاری مربوط به نویسه و در سطح زبانی مربوط به واژه میباشد. واژههایی که صورتهای املایی آنها با استفاده از اطلاعات آوایی پردازش میشوند کمترین خطا و آنهایی که با استفاده از اطلاعات ترکیبی پردازش میشوند در مقایسه با اطلاعات دیداری خطاهای بیشتری دارند؛ اگرچه این اختلاف چندان معنادار نیست. همچنین در میان واژههایی که با اطلاعات ترکیبی پردازش میشوند نیز اطلاعات رسمالخطی با اختلاف ناچیز بیشترین تعداد خطاها را دارد.
Machine summary:
"جدول1- مقایسة توزیع فراوانی نوع خطاها در سه گروه خطا گروه اول گروه دوم گروه سوم مجموع فراوانی درصد فراوانی درصد فراوانی درصد فراوانی درصد حذف 86 63/39 92 38/35 114 66/32 290 20/35 جانشینی 79 40/36 87 46/33 105 08/30 271 89/32 حذف و جانشینی 10 60/4 12 61/4 30 59/8 52 31/6 تکرار 8 68/3 13 5 18 15/5 49 94/5 اضافهسازی 9 14/4 15 76/5 25 16/7 48 83/5 جابهجایی 10 60/4 12 61/4 23 59/6 45 46/5 رسمالخطی 8 68/4 10 84/3 12 43/3 39 73/4 خطاهای چندگانه 7 22/3 19 30/7 22 30/6 30 64/3 جهت مقایسة کلی خطاها در تمام گروهها میتوان از آزمون تحلیل واریانس چندمتغیره 1 استفاده کرد که نتایج آزمون آماری گرفتهشده در جدولهای 2 و 3 گزارش شده است.
همانطور که جدول 6 نشان میدهد اطلاعات آوایی در هر سه گروه با درصد فراوانی 23/5، 24/10و 23/15 کمترین میزان خطا را دارد، زیرا در کلیة این واژهها تناظر یکبهیک بین واجها و نویسهها وجود دارد و پردازش صورت املایی آنها آسان است.
بررسی سطح خطای واژههایی که پردازش صورت املایی آنها با بهرهگیری از اطلاعات آوایی انجام میشود نشان داد که در گروه یک بیشترین خطا در واژههایی مثل "test" و "bed" است که اغلب به صورت "*tast"و "*bad" نوشته میشوند.
بهطور کل و با توجه به نتایج حاصل از آزمونهای آماری، میتوان در پاسخ به پرسش سوم اینگونه پاسخ داد که اطلاعات آوایی در هر سه گروه کمترین میزان خطا را دارد و پردازش صورت املایی آنها آسان است، اما اختلاف گروهها در اطلاعات ترکیبی و دیداری متفاوت است."