Abstract:
زمینه و هدف: هدف از انجام این پژوهش بررسی میزان اضطراب کتابخانه ای دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید چمران اهواز بوده است.
روش: این پژوهش به روش پیمایشی، توصیفی- تحلیلی و با استفاده از مقیاس چند بعدی اضطراب کتابخانه ای ون کمپن (MLAS) که برای جامعه ایرانی ترجمه و هنجاریابی شده انجام شده است. با تعیین تعداد کل دانشجویان تحصیلات تکمیلی (4422 نفر) و با استفاده از جدول کرجسی-مورگان، تعداد تقریبی نمونه 354 نفر تعیین شد. از میان 354 پرسشنامه ی پخش شده در بین نمونه آماری، 287 پرسشنامه برگردانده (نرخ پاسخ 07/81 درصد) و کار تجزیه و تحلیل یافته ها بر اساس تعداد مذکور انجام و برای تحلیل داده ها از آمار توصیفی (فراوانی، درصد فراوانی، میانگین و انحراف استاندارد) و برای تعیین معنی داری تفاوت ها از آمار استنباطی (آزمون تی و تحلیل واریانس) استفاده شد.
یافته ها: یافته های توصیفی منتج از پژوهش نشان داد که میزان اضطراب کتابخانه ای برابر با 69/151 و در سطح متوسط می باشد.
نتیجه گیری: در این پژوهش به نقش متغیرهای اعم از: جنسیت، سن، دانشکده محل تحصیل، مقطع تحصیلی، تعداد دفعات استفاده از کتابخانه، بر میزان اضطراب کتابخانه ای دانشجویان پرداخته و مشخص شد که از میان این عوامل، مقطع تحصیلی و تعداد دفعات استفاده از کتابخانه ازجمله متغیرهای هستند که روی «میزان اضطراب کتابخانه ای» دانشجویان تاثیر دارند.
Background and Aim: The purpose of the present research was to investigate the library anxiety rate of post-graduate students at Shaheed Chamran University (SCU).
Method: Research was a survey of descriptive-analytical type that applying Van Kampen’s multi-dimensional scale، Translation and was the standard for the community. Population included all the post-graduate students (4422) at SCU. Sample size of 354 students was selected using Krejcie-Morgan table. Of 354 distributed questionnaires some 287 were returned (response rate of 81.07%). Data analysis was performed. Descriptive as well as inferential statistics were used (t-test and ANOVA) to determine the significant differences.
Results: Descriptive results indicated that the library anxiety rate is equal to 151.69 which indicates to be at the medium level.
Conclusion: Variables such as: sex; age; college attended; educational level; frequency of library usage، on library anxiety were studied. Level of education، and the frequency of library usage found to be effective on students’ library anxiety.